Snow Angels

• Svensk titel: Snow Angels
  • Originaltitel: Snow Angels
  • Speltid (min): 106
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-10-29
  • Tagline: Vissa flyger, vissa faller.

Livet är inte alltid über eller en dans på rosor. Livet omfattar oändligt mycket mer. Filmen "Snow Angels" skildrar människors olika livsöden och får en att tänka till. Hur lätt det kan vara att avgöra en annan människas liv genom ett dumt åtagande. Samtidigt som det är mänskligt att fela. Livet kanske skulle förefalla mycket lättare om individen är villig att vända andra kinden till genom att ge sin näste en andra chans?

Arthur är pojken som går i skolan samtidigt som han extraknäcker som diskplockare på en hektisk restaurang. De vuxna människorna omkring Arthur präglas av dåliga minnen och skakiga förhållanden. Otrohet, förakt, lögner och svek – samtidigt som Arthur träffar sin första kärlek. Arthur karakteriseras väl av den unge Michael Angarano med sina bruna lockar och den rosa mössan.

Miljöskildringen och filmatiseringen i Snow Angels är god, men hade kunnat vara bättre. Den trista miljön känns genuint äkta, men det är något som fattas. Det här är en film som passar framför teven en regnig tisdagskväll. Filmen är baserad på Stewart O’Nans gripande roman. Filmen är skum samtidigt som den är starkt gripande i vissa scener. Mycket har regissören David Gordon Green att tacka Kate Beckinsales för hennes insats.

Skådespelerskan Kate Beckinsale gestaltar den ensamstående mamman Annie som har problem med sin make Glenn. Ett mer äkta skådespeleri får man söka efter. Något besviken blir jag dock på Sam Rockwells skildring av Glenn. Aningen mesig attityd för den nedsupne småbarnspappan han ska föreställa i "Snow Angels". Men i vissa scener höjer han upp karaktären.

Emma-Lou Pesonen