Everything You Want

• Speltid (min): 93
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-04-26
  • Tagline: When it comes to love... it's got to be real.

Man kan inte annat än att betrakta det som komiskt när en interaktiv DVD-meny berättar en film innan förtexterna börjat rulla. Flickan, pojken, kärleken, klichén. Lägg dessutom till en hårfager engelsk låtsaspojkvän så har du redan sett Everything You Want.

Abby Morrison har haft en knasig uppväxt. Föräldrarna skickar i tydlig negligéns bort dottern till den tråkiga fastern varje gång semestern stundar och Abby måste hitta egna sått att roa sig på. Den unga Abbys eskapism tar sig uttryck genom målarkonst och en engelsk låtsaskompis vid namn Sy. Några år senare läser Abby konst på universitet, en kurs som även Quinn, den häftiga hunkkillen tvingats ta. Småbusiga komplikationer leder till att Abby måste lära sållet Quinn känslan för konsten och tycke uppstår. Men den engelska Mållgankompisen har under åren blivit en Mållganpojkvän och Abby måste välja mellan de båda.

Shiri Appleby, tidigare känd från TV-serien Roswell spelar Abby som mest struttar omkring och är Ally McBeal light. Quinn spelas av Nick Zano som i mångt och mycket är en pastellversion av Heath Ledger i 10 orsaker att hata dig. I övrigt finner vi karaktärer som ekar genom historiens ungdomskomedier, de pinsamma föräldrarna, den galna killkompisen och den heta och oansvariga tjejen.

Everything You Want är filmvärldens motsvarighet till alla de amerikanska mainstreampopflickor som aldrig riktigt slagit igenom. Den är en dussinvara, en romantisk komedi som varken är romantisk eller komisk om man bortser från tidigare läsning av en styck interaktiv DVD-meny. Sannolikheten att jag någonsin kommer se Everything You Want igen är lika stor som att någon av snuttepoplåtarna på soundtracket blir en hit.

En bättre romantisk ungdomsfilm: Can`t Buy Me Love med Patrick Dempsey från 1987.

Stefan Björnlund