CSI: Grave Danger

• Speltid (min): 82
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-08-16

När Quentin Tarantino inte regisserar sina egna uttrycksfulla och smått fantastiska filmer så engagerar han sig gärna i tv-serier som han själv följer troget. Vem minns inte avsnittet av spionactiondramat ”Alias” där Tarantino spelade skurken som invaderade SD-6? Nu är det dags igen. Tidernas kanske skönaste regissör, en fanboy som vem som helst av oss, tar sig an säsongsavslutningen av ”CSI” säsong fem. Till producenternas förtjusning.

Hur mycket skiljer sig Tarantinos ”CSI” från ett vanligt avsnitt av ”CSI”? Det kan jag inte svara på eftersom ”Grave Danger” är mitt första möte med de skickliga kriminalteknikerna och deras listiga tillvägagångssätt. Saker som känns Tarantino är i varje fall den omvända kronologin (som bara används i liten skala), den infallsrika och levande dialogen, blinkningar till andra filmer samt användandet av kultiga gästskådisar (John Saxon, Tony Curtis). Och så den lilla detaljen att en stackare blir levande begravd! Samma sak hände i en av volymerna av ”Kill Bill”.

En i det sammansvetsade gänget av kriminaltekniker anländer till en brottsplats för att dokumentera bevismaterial. Han eller hon (vill inte förstöra överraskningen) blir kidnappad av en hämndlysten psykopat som begraver honom eller henne i marken i en trång kista på okänd destination. En av deras egna är borta. Och klockan tickar. Syret i kistan tar snart slut.

Den kidnappade kriminalteknikerns kollega kunde lika gärna vara den som blivit kidnappad, eftersom de båda singlade slant om vem som skulle ta vilket uppdrag. Det ger en extra gastkramande dimension. Det gör också faktumet att en laddad pistol placeras i kistan. Och så den oväntade cliffhangern i första avsnittet; ”Grave Danger” består av två sammanhängande episoder.

Mitt första intryck av ”CSI” är positivt. Den fiffiga upplösningen gillas liksom Tarantinos unika fingertoppskänsla. Det är bara en tidsfråga innan jag har en hel box i hyllan. ”Grave Danger” rekommenderas med andra ord varmt om man inte har grava problem med trånga utrymmen. Betyget kunde mycket väl ha avrundats till en fyra om jag byggt upp en större relation till karaktärerna genom tv-serien. Men en stark trea är inte fy skam det heller.

Extramaterialet tar oss med bakom kulisserna och inkluderar inklippta intervjuer med skådespelarensemblen och Tarantino. Särskilt resonemanget kring Poncho är intressant och kul och väldigt typiskt Tarantino. See for yourself.