Hellraiser 8 - Hellworld

• Speltid (min): 91
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-04-12

Filmserier i skräckfacket håller aldrig så mycket som åtta filmer. ”Hellraiser: Hellworld” är ett avskräckande exempel, ”Halloween: Resurrection” ett annat. (Att hugga huvudet av Michael Myers i sjuan och sedan bortförklara det i åttan känns lite väl långsökt). Men skräckikonerna är onekligen coola. Doug Bradley som den levande nåldynan Pinhead gör alltid bra ifrån sig. Även om han pissar i motvind. Med motvind menas ett skralt manus.

Ett gäng ungdomar hade en kompis som tog livet av sig (?) efter att ha blivit beroende av ett onlinespel med Hellraiser-anknytning. Här underminerar man hela mytologin med cenobiterna och så vidare genom att göra allt till allmän kännedom. Riktigt fånigt. Ungdomarna får hur som helst virtuella inbjudningar till ett stort hus där en stor fest äger rum. Värden visar dem en viss illavarslande kub. Därefter delar ungdomarna upp sig, har för storyn omotiverat sex och dör en och annan plågsam död.

Det sorgliga är att berättelsen faktiskt har en bra twist, men gör det fatala misstaget att ta det ett steg längre med en onödig epilog som bara förstör. Med större budget och fokuserad manusbearbetning kunde det här ha blivit något. Det största slöseriet är Lance Henriksen (”Aliens”, ”Alien vs Predator”). En skådespelare som är betydligt bättre än filmerna han medverkar i; tänk ”Mimic 3”. Här spelar Lance en mörkare roll än vanligt.

En jämförelse av ”Hellraiser 8” och ”Halloween 8” växer fram som en parentes:

* Båda filmerna är b.
* Båda filmerna börjar på bokstaven h.