Masters of Horror: The Fair-Haired Child

• Svensk titel: Masters of Horror: The Fair-Haired Child
  • Originaltitel: Masters of Horror: The Fair-Haired Child
  • Speltid (min): 60
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-08-25
  • Tagline: Their wildest dreams are your worst nightmares

Den unga skolflickan Tara är lite av en enstöring. I skolan skrattar de åt henne, knuffar henne och utsätter henne för mobbing av alla de slag. Mamman är minst sagt frånvarande och bryr sig mer om sina piller och flaskor än om sin egen dotter.

En dag vaknar hon upp i en främmande säng med en kvinna som påstår sig vara en sjuksköterska bredvid. Det sista hon minns är att hon blev påkörd av en bil, drogad av föraren och inslängd i bilen. Sköterskan berättar att polisen hittat henne i ett dike men snart börjar Tara ana oråd. Hur kommer det sig att sköterskan vet vad hon heter? Är hon verkligen en sköterska över huvud taget? Efter att försökt fly kastas Tara ner i husets källare där hon träffar en ung pojke som inte kan tala. Det visar sig vara Johnny, sonen till den så kallade sköterskan och föraren som kidnappade Tara och det finns en anledning till varför han bor i källaren…

”The Fair-Haired Child” är regissören William Malones bidrag till den amerikanska TV-serien ”Masters of Horror” som nu släpps på svensk DVD. I projektet får rysarlegender som Dario Argento, Joe Dante, Tobe Hooper, John Carpenter, Stuart Gordon, Takashi Miike och nyss nämnde Malone chansen att regissera ett avsnitt vardera där de får berätta en valfri historia. Serien har blivit en stor succé i USA, och blev väldigt omdiskuterat då TV-bolaget Showtime, som beställt serien, beslutade sig för att inte sända Takashi Miikes bidrag då det var för otäckt. Det kommer däremot att släppas oklippt på DVD.

Nu sitter ni och kliar er i skallen. William Malone, vad har han med skräck att göra, vem är han? Om jag berättar för er att Malone inte bara regisserat filmer som ”Feardotcom”, ”House on Haunted Hill” och några avsnitt av den kortlivade TV-serien ”Freddy’s Nightmares” utan även, under sin tid som skulptör hos Don Post, skapade den Captain Kirk-mask som senare gjordes om till alla vår Michael Myers. Det ni!

Skådespelarna i ”The Fair-Haired Child” gör alla fina insatser. Lori Petty, som spelar sköterskan/pojkens mor är som alltid lysande men det är ändå Lindsay Pulsipher (säg det namnet snabbt fem gånger!) som imponerar mest. Hennes porträtt av den ensamma Tara är extremt trovärdigt och väcker sympati hos den hårdaste av recensenter. En mycket talangfull flicka som jag hoppas få se i fler produktioner framöver.

”The Fair-Haired Child” tillhör tillsammans med ”Cigarette Burns” mina absoluta favoritavsnitt från ”Masters of Horror” och kan med glädje rekommenderas!

Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret.