Kingdom of Heaven

• Svensk titel: Kingdom of Heaven
  • Originaltitel: Kingdom of Heaven
  • Speltid (min): 185
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-07-26
  • Tagline: "Be without fear in the face of your enemies. Safeguard the helpless, and do no wrong"

Orlando Bloom gör samma roll igen. Han är den stela hjälten med det snygga yttre men än trasigare inre. Karaktärens namn är Balian, och han är en smed som förlorat sin fru. Mitt i sörjandet träffar han sin far (spelad av Liam Neeson), som vägleder Orlando mot sitt öde – att beskydda medeltida Jerusalem från ondska.

Ridley Scott är en gammal favoritregissör, och jag vill helst minnas honom för mästerverk som ”Alien” och ”Blade Runner”, där filmernas gemensamma nämnare var framtidsdystopi, medan han i senare filmer har börjat söka sig bakåt i tiden. Att filmens genre blivit utskriven som ”Episkt actionäventyr” på fodralets baksida är ingen slump. Det är väldigt stort och påkostat, fotot är ytterst professionellt, scenografin är trovärdig men… vad hände med charmen? ”Kingdom of Heaven” följer ramarna för ”episka actionäventyr”, men Ridley Scott erbjuder inget utöver det vanliga – inget som får mig att vilja minnas filmen, eller rekommendera den till mina barnbarn som en dåtidens pärla.

Skådespeleriet är anpassat för sitt sammanhang, där det flödar med styltande stelansikten, och enda gången passion får märkas i rösten är vid klyschiga pep-talks. Jag är riktigt trött på den här genren. Jag är riktigt trött på Orlando Bloom. Men snälla, låt mig inte tröttna på Ridley Scott. Visa världen att du fortfarande kan, och få mig inte att ångra ”Blade Runner”-postern som inom en snar framtid ska ramas in och hänga på väggen i mitt sovrum.

DVD-utgåvan förtjänar däremot tummen upp. Det är fyra fullmatade skivor, sedan kan ju mitt bristande intresse för filmen stå i vägen för trånandet efter bonusmaterial. Slutligen vill jag påpeka att ”Kingdom of Heaven” på intet sätt är en dålig film, den är bara exakt den produkt som man förväntat sig. Inga överraskningar, inget överbetyg – as simple as that.

Sebastian Lindvall