Running Scared

• Release (Blu-ray/DVD): 2006-09-16
  • Tagline: Klara, sikta, fly!

Jag är lite av en sådan som väljer böcker efter omslaget och hur känd författaren är. Samma sak när det handlar om film – en okänd regissör är ointressant för mig. Wayne Kramer är definitivt okänd och därmed också tämligen ointressant. Men vad gör man när man en lördagkväll är hemma i sin ensamhet utan någonting att göra –ja då fungerar även en film av en okänd.

Säg den person som inte tycker om glada överraskningar. Jag älskar dem. Det liksom bubblar upp inom mig och jag blir alldeles lycklig. Jag tyckte att jag kände igen lillgrabben (Cameron Bright, ”X-men 3” och ”The Butterfly Effect”) och polisen Rydell (Chazz Palminteri), men absolut inga fler. Inte ens huvudrollinnehavaren Paul Walker är bekant för mig trots att han florerat i ett gäng halvstora rullar senaste tiden. Så självklart ger jag upp ett slags glädjetjut över att ”Running Scared” lyckas hålla mig i sitt grepp från början till slut.

Historien om jakten på den silvriga revolvern känns så mycket mer invecklad än vad den är. Eller jag menar tvärt om, den känns så enkel och uppenbar fast den egentligen är ganska invecklad. En nästan Odyssé-liknande resa görs genom oanade miljöer, knäppa människor och burleska öden –ibland lite för krystat men absolut inte så att det gör ont. Om det är jakten på pickadollen som är huvudhistorien så finns det också en bihistoria som är mer nära till hands och som i en annan regissörs händer kunde varit huvudhistorien. Det är en historia om bad cop och good cop, vem är vem och varför i så fall. Då pickadollhistorien är mycket mer intressant ägnade jag egentligen inte så mycket hjärnverksamhet och den sistnämnde varför jag inte kan uttala mig så mycket mer om den.

”Running Scared” är också intressant i sitt tekniska framförande. I dag när alla ska svooschande kameraåkningar som följer kulans väg genom lemmar á la CSI, imponerar det inte speciellt mycket. Men självklart älskar jag det ändå för det är helt klart min grej. Snabba klipp hit och dit, häftiga åkningar och roliga kameralekar gör filmen ännu coolare. Lägg till ganska visuella obehagligheter och ett snabbt tempo så har du höstens stora DVD-överraskning.