Inspector Gadget

• Svensk titel: Inspector Gadget
  • Originaltitel: Inspector Gadget
  • Speltid (min): 75
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-05-10

Att hitta bra barnfilm idag är en besvärlig uppgift. Visst är marknaden full av varierande barnfilm men ofta är de dåligt animerade, billiga produktioner eller megaproduktioner utan hjärta. Man kan tycka att om man lägger en helvetes massa $ i en hög så får man säkert en film som barn uppskattar, men det går inte att lura de små skitstövlarna. I synnerhet om man har barn i de tidigare tonåren så får man finna sig i att köpa film med ett kritiskt öga.

På lördags- och söndagsmorgonen flockas ungarna framför dumburken och tittar på, i mitt tycke dålig, animerad film. Ofta ser man att intresset försvinner i samma takt som dess nymodighet, om en sådan finns (Pokemon, Sailor Moon, Bumbi Björnarna, Teletubbies o.s.v.). Sedan börjar ungarna ställa krav på såväl hjärta som kvalité. Några sådana filmer är bl.a. ”Toy Story”, ”Space Jam”, ”Lejonkungen”, ”Aladdin” och Warners snabba tecknade klassiker med Snurre Sprätt och co.

Då kommer vi till filmen om Inspector Gadget som baserar sig på en tecknad serie som ungarna gillade, men som tydligen inte visas i vår svenska TV längre. Jag vill minnas att även jag fann serien något roande. Nu har vi framför oss en version med riktiga skådespelare som förbättrats med en sanslös digitalteknik. Matthew Broderick spelar Gadget själv emedan Rupert Everett porträtterar skurken i dramat. Broderick är en mycket kunnig kille som tyvärr aldrig kommer att bli stor trots att han förtjänar det. Tror jag.

Här spelar han den snälle, plikttrogne och litet enkla nattvakt som blir mer eller mindre dödad efter ett inbrott i byggnaden där han arbetar. Och så gör man honom till en typ av Robocop, men mera mångsidig än sin våldsamme vuxenvariant. Han är en veritabel förpackning av hård- och mjukvara som fulländas med en levande bil. Det kan omöjligen bli mera barnsligt och löjligt än så! Och det är kul! Hur roligt som helst!

Om man avinstallerar all vettighet i huvudet och tar tid med ungarna i TV-soffan och sänker sig (eller höjer sig) till deras nivå, så kommer filmen att bjuda på såväl spänning som skratt. Med teknikens hjälp så har man fulländat filmmagin och man kan inte låta bli att flina decibelrikt då man bevittnar en modern variant av slapstick som Inspector Gadget bjuder på. Dessutom är det så romantiskt att familjens äldre barn vänder bort huvudena och förkunnar sin dom: ”Bläää, tjejbaciller!” Vuxna myser.

Detta är en tekniskt fulländad barnkomedi som attraherar även vuxna. Detta är en film som är bra för att föra samman hela familjen nu och då, för den tål att ses flera gånger. Ta tid med dina barn och konstatera att de har faktiskt ett ganska kritiskt öga då det gäller.