Irresistible

• Svensk titel: Irresistible
  • Originaltitel: Irresistible
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-09-20

Begreppet ”direkt till dvd” bör nödvändigtvis inte innebära någonting negativt, men får mig ändå av någon anledning att vrida mig i stolen av oro när filmen ”Irrisistible” kommer upp på tapeten. Vill man vara fördomsfull så kan man redan avfärda filmen som någonting helt fantasilöst, men eftersom vi väl alla är föredömliga medborgare så låter vi detta vara osagt tills vi har sett filmen. Sedan så säger vi det.

Efter filmens inledande femton minuter så förstår jag absolut ingenting. Jag förstår varken vad det är för film, eller hur intrigen ska kunna tänkas vara begriplig för någon. Det som hitintills har hänt är att en mor har varit ute och gått med sina ungar, men gått hem igen eftersom hon glömt strykjärnet på. När hon kommer hem så ser hon att det har hon visst inte, men konstigt nog så sprutar det rök ur strykjärnet. Sedan så kommer det tre kärringar med blommor på skallen upp igenom fönstret och sjunger slagdängan ”time after time”, och sedan så går de igen. Ungefär där är vi i filmen efter femton minuter, och jag förstår ingenting. Jag antar att filmen försöker vara läskig, men jag är ännu inte riktigt säker. Allt är otydligt på ett nästan Lynchskt vis, fast negativt då. Man har hitintills mötts av en kavalkad av märkliga karaktärer, underlig musik, skum intrig, och barnskådespelare från helvetet.

Självklart så reser sig filmen ur dyngan en aning efter detta, när man plötsligt förstår vad filmen vill. Den försöker att vara en isande paranoiahistoria där åskådaren sitter som på nålar i ovetskapen om vem man egentligen ska tro på av karaktärerna. Filmens skapare har dock missat det faktum att det 2006 inte längre är så läskigt med kameror som kikar fram bakom kvistar, och skor som sticker fram bakom gardiner. Annars så är filmen en ganska så klassisk historia, med få överraskningar.

”Irresistible” är hur mycket man än vill, inget totalt bottennapp, utan bara en mycket dålig film. Det funkar liksom, men det är ingenting man har speciellt roligt med. Fotot är okej, skådespeleriet funkar, och visst är sluttvisten är lite smårolig. Dock så är summan ibland mindre än sina beståndsdelar, då vi har sett denna ”Farlig Förbindelse”-historia både en och två gånger innan. Vad jag än säger kommer jag dock likväl inte lyckas hindra folk från att hyra filmen på dvd. Det känns sådär.