Shutter

• Speltid (min): 97
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-09-20

När såg du en thailändsk film senast? Samma här. Det händer i princip aldrig. Men nu är det hög tid att ändra på det när thailändska rysaren ”Shutter” sprider sin spöklika skugga i en videobutik nära dig.

”Shutter” öppnar med framkallandet av fotografier i rött. Illavarslande, obehaglig musik sprider sig. Huvudpersonen heter Tun och är fotograf. Under en distraherad bilfärd råkar Tun och hans flickvän Jane köra på en okänd kvinna. Impulsivt smiter de därifrån innan chocken har lagt sig. Kort därefter upptäcker Tun skuggan av en kvinnas ansikte på sina nyframkallade fotografier. Är det frågan om skickligt gjorda förfalskningar eller är det verkligen en bedrövad ande som närmar sig Tun? Huvudpersonerna, som förresten spelas trovärdigt, måste luska ut vad det är som håller på att hända.

Man ska ha klart för sig att ”Shutter” inte förlitar sig på groteska splattereffekter eller upprepad masslakt. Därmed betyder inte det att huvudpersonen och hans omgivning går säker, tvärtom, men man vinklar det på ett mer krypande och spöklikt sätt. Stämningen och upptrappningen är viktig. Givetvis bjuds det på läbbiga hoppa-till-ögonblick.

Som i så många andra asiatiska rysare, tänk ”The Ring” och ”The Grudge”, så är det en kvinna med långt, mörkt hår som utgör hotet. Det är nog en smaksak som är knuten till olika kulturer: Amerikaner tjatar gärna ut kille-i-mask-slaktande män som mördare, medan asiater hellre har med den där långhåriga, tystlåtna kvinnan. Och hon är ofrånkomligen läskig.

Det som skiljer ”Shutter” ur mängden, förutom den ängsliga spökstämningen och den vältagna helhets(polaroid)bilden, är manuset. Manuset är smartare än genomsnittet. Särskilt den lysande och nackskadade twisten. Trean som filmen tilldelas i betyg är en stark sådan.