Führerns elit

• Svensk titel: Führerns elit
  • Originaltitel: Napola - Elite für den Führer
  • Speltid (min): 110
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-09-20

Dennis Gansel är regissören bakom verket som fått både den ena och den andra utmärkelsen under året som gått och absolut inte omotiverat. Han belyser tiden under andra världskriget på de skolor som startades upp, så kallade Napoli-skolorna. Utbildningar för unga män som ska skolas (läs hjärntvättas) till att bli ariska soldater och stå upp för sitt land enligt deras motto: ”Män skapar historia, vi skapar männen”.

Nazismen lyckades övertyga många unga män om att det rätta valet i livet var att gå deras väg. Fattiga som rika behandlades alla lika och när skolan får nys om unge herr Friedrich Weimlers boxningstalang värvas han snabbt. Detta trots vilda protester från hans far som i all tysthet är stark motståndare till nazismen och dess ideologier. Men Friedrich som är trött på det fattiga liv familjen lever ser Napoli-skolan som en räddning och beskriver den för sin lillebror enligt sagornas modell med slott och det perfekta liv de alltid velat ha – allt som de inte har.

Vartefter tiden går blir Friedrich mer och mer övertygad om att han hittat rätt. Ett hem som kommer ta honom långt och detta tack vare hans skicklighet i boxningsringen.

Filmens svagheter ligger i det okonsekventa. Trådar som bara släpps som t.ex. tjejerna på kasernen och det flygplan som byggs och flygs av vår huvudperson. En huvudperson vars färg avtar mer och mer ju längre filmen går. Ansiktsuttrycket är detsamma filmen igenom och detta tycks regissören känna av. Detta gör att filmens fokus flyttas över till Albrecht, Friedrich bästa kompis vars ideologier börjar sväva allt längre från nazismens ju mer erfarenheter de får.

”Führerns elit” är ett känsligt drama som griper tag i tittaren, tar dig tillbaka till andra världskriget och visar upp hur stormakten utnyttjade barn och ungdomar för att skapa sitt herravälde. Det är hemskt och skrämmande och om du gillade ”Ondskan” så ser jag ingen anledning till att du inte kommer tycka om den här filmen.

Jag efterfrågar dock ett bättre extramaterial där man t.ex. kan se faktiska bilder från skolorna, dokumentärer och mer information om hur det verkligen var.

Daniel Johansson, chefredaktör