Master Killer – 36th Chamber of Shaolin

• Svensk titel: Master Killer – 36th Chamber of Shaolin
  • Originaltitel: Shao Lin San Shi Liu Fang
  • Speltid (min): 111
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-04

När Manchuriska trupper mördar den unge studenten Liu Yu-tes föräldrar lägger han skolböckerna åt sidan och svär att hämnas på den onde generalen Tien. Han står dock helt chanslös mot Tiens trupper och inser att han måste lära sig kung fu för att kunna utkräva sin hämnd. Därför beger han sig till ett Shaolin-tempel där han efter mycket om och men får börja lära sig denna kampsport av de fredliga munkarna.

Utbildningen är mycket hård och tar lång tid men Liu drivs av en blodtörst och det gör honom ostoppbar. Efter att ha tagit sig igenom templets 35 olika träningskammare är han redo att återvända till sin hemby och ställa sig öga mot öga med general Tien.

”Master Killer – The 36th Chamber of Shaolin” hade med största sannolikhet inte kommit på tal för en svensk DVD-release om det inte hade varit för Quentin Tarantino. Han har sagt att detta är en av hans absoluta favoritfilmer och ett sådant uttalande kan få vilken distributör som helst att vilja ge ut filmen. Visserligen är Tarantino (ö)känd för att älska udda och obskyra filmer av ibland riktigt usel kvalitet och nog ska man ta hans rekommendationer med en nypa salt men det här är faktiskt en riktigt bra film. Det är de legendariska Shaw-bröderna, vars logotyp Tarantino använde i början av ”Kill Bill”, som ligger bakom produktionen och det borgar allt som oftast för en hög underhållningsnivå, så även här.

I huvudrollen som Liu Yu-te ser vi Chia Hui Liu, kanske mer känd som Gordon Li. Han hade inte mindre än två roller i ”Kill Bill”; Crazy 88-medlemmen Johnny Mo och mentorn Pai Mei. Även om denna film är betydligt äldre (den är från 1978) känner man genast igen honom, han är mycket karismatisk och håller själv upp en stor del av filmen. Han är inte helt oäven på kampsport heller för den delen…

”Master Killer…” är en liten pärla som har allt det man minns från barndomens dagar när man – om man hade tur – fick tag på en ”karatefilm” på VHS: maffiga miljöer, coola skurkar med blod i mungipan, ett sjuhelvetes sparkande och rejält överdrivna ljudeffekter. Det enda som saknas från de dagarna är väl en taskig engelsk dubbning, men det känns som att det går bra ändå. Bortser man från nostalgitrippen kvarstår en välgjord martial arts-film med karismatiska skådespelare, en handling som ändå har ett hyfsat budskap och djup och ett snyggt foto. Som sagt, en lite pärla.

Kila nu ner till videohandlaren och hyr ”Master Killer – The 36th Chamber of Shaolin”. Eller varför inte köpa den, riktpriset ligger under hundralappen.

Tack till Atlantic för recensionsexemplaret.