Evil Aliens

• Svensk titel: Evil Aliens
  • Originaltitel: Evil Aliens
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-04-04
  • Tagline: A bloody close encounter.

En långsam åkning mot jorden öppnar denna reaktionära lågbudget sciencefiction splatter med skräck och porr som främsta ingredienser. När vi närmar oss planeten ser vi en överdrivet grön ö. När vi närmar oss ön, ser vi att det är en rejäl ö. Vi åker in mot en formation av något slag – som visar sig vara en stonehengeliknande stensättning. Något rör sig mellan stenarna. Det är väl inte?… det kan väl inte vara??… jo – de kopulerar. Ett ungt par har sex och den unga kvinnan får en våldsam orgasm just som ett rymdskepp modell större passerar i luftrummet. Hon är hänförd av vad hon tror är hans förmåga till kärlekskonst men kommer snabbt på andra tankar när hon ser en hjälmbeprydd utomjording bakom en av stenarna och hon springer skrikande iväg. Han tror att hon skojar och springer efter, men snubblar på byxorna som hänger nere vid anklarna. Nästa scen, och då har fortfarande inga förtexter visats, ser vi paret fastspända i varsin brits, med sina nakna rumpor i vädret. Då kommer en enorm metallborr in och börjar rotera…

Även om jag väljer att avsluta beskrivningen här, kan jag avslöja att det gör inte filmen. Om man inte tycker att bajs, blod, sperma, köttslamsor och sinnessjukt övervåld är roligt kan man nog undvika katastrof genom att låta bli att se detta inferno av svineri och dålig humor. ”Evil aliens” kommer inte med något nytt alls, detta är nästan filmens styrka. Den har referenser till ”Star Wars”, ”Star Trek”, ”Wuthering Heights”, ”E.T.” och ”The Matrix”, den tar oss också tillbaka till splatterklassiker som ”Army of darkness”, ”Bad Taste” och ”Braindead” och ungefär varenda collegeskräckis som gjorts genom tiderna och med en stor portion ”Onkel Konkel”-porr för att smaska till det ytterligare. Och jag erkänner: Jag är svag, jag har dålig humor, värdelös smak och jag älskar splatter! Inte sedan jag som tolvåring var och såg ”Sällskapsresan II: Snowroller” har jag skrattat så högt och mycket på bio. Allt släppte, alla hämningar for ut genom dörren i samma sekund som metallborren nådde rektum och avföring blandat med blod fyllde duken.

Favoritscenen måste snabbt avhandlas också. En alienbekämpare sätter sig i en skördetröska och pluggar in ett kassettband med hillbillymusik i stereon. Varpå han gasar och kör i fatt ett helt gäng skräckslagna utomjordingar och låter dem uppföra sig som veteax i skördetid. Flopp, tjoff, blod, skvätt, mangel, plopp, putt putt putt… fantastisk slakt av aliens, den bästa jag sett!

Til syvende og sisdt är detta inte något mästerverk. Men det är stor underhållning, och om man som jag innerst inne är en sci-fi-, skräck- och splatternörd så minns man alla filmer denna refererar till och kan ändå känna att den går ett steg längre i smaklöshet och nördighet, och då ska man definitivt se filmen. Den får en svag fyra för att jag fick skratta på ett sätt jag knappt mindes att man kunde skratta på!

Ett andra utlåtande av Sebastian Lindvall:

Den utger sig för att vara nya generationens “Bad Taste”, men om “Evil Aliens” skulle vara en milstolpe inom genren så är det bara att börja uppskatta Rob Schneider-komedi.

Usch och fy, DV-formatet kommer aldrig stå mig nära. Det är ekonomiskt och smidigt att filma med, men där någonstans tar fördelarna slut. Det ser så ohyggligt ut, och minsta lilla försök till snyggt kameraarbete är lönlöst. “Evil Aliens” är inte en bra film, snarare en dålig DV-video.

Utomjordingar gör en flicka från Wales gravid, så en kvinnlig reporter och hennes efterföljare ska undersöka saken närmare. Det blir en hel del slafs och skratt. Ja, jag erkänner att jag garvade ett par gånger. Det gjorde jag även senast jag såg “America’s Funniest Home Videos”, men det är ju inte heller något filmiskt mästerverk.

Jag är inte den som förkastar meningslöst splatter, men det måste göras med glimten i ögat, det räcker inte med att bara ta död på folk. “Braindead” är mest ihågkommen för alla dess liter blod, men om man torkar bort det så finns en rolig och charmig komedi som delvis fokuserar på relationen mellan en översittande kvinna och dennes son. Här finns inget mer än anusborrar och fula specialeffekter. Jag skulle inte ens rekommendera “Evil Aliens” till de mest långhåriga konventbesökarna.

Sebastians betyg: 1 av 5.

Mattias Svensson