Dave Chappelle's Blockparty

• Svensk titel: Dave Chappelle's Blockparty
  • Originaltitel: Dave Chappelle's Blockparty
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-09-06
  • Tagline: You're invited to the party of the decade!

Det finns vissa personer som har det där lilla extra. En personlighet som står ut från alla andras och som verkar lyckas med allting så lätt. En person nästan alla tycker om och som är väldigt svår att hata. Dave Chappell hör till den gruppen. Han är inte lika rolig som Chris Rock, inte lika sprallig som Robin Williams och inte lika cool som Jack Black. Men han har ett sätt att prata på som gör att du lyssnar. Och för det mesta lyckas han faktiskt få dig att skratta.

Det är som han själv säger: ”Musiker och komiker är väldigt lika. Alla komiker vill kunna sjunga och alla musiker tror dom är roliga. Jag är medioker på båda men har snackat mig till en förmögenhet”.

Dave Chappell är född i Washington DC 1973 och är mest känd för sin stå-uppkomik. Han har även medverkat i flertalet filmer men aldrig slagit igenom och blivit en erkänd skådespelare. Bland de största filmerna han synts till i hittar vi; ”Con Air”, ”Blue Streak” m.fl. Han har synts till på Comedy Central ett flertal gånger och 2003 fick han sin egen show ”Chappelle’s show” som rullar än idag.

”Dave Chappell’s Blockparty” är egentligen ingen film. Det är heller inte någon dokumentär i den bemärkelsen och hade någon annan gjort det Dave gör, så hade intresset hållt sig på en vardagsrums-nivå. Allt handlar egentligen om att Dave ordnat en fest, ett ”Blockparty” och fått med sig ett film-team som filmar hans väg, hans vänner och även själva festen. Att sen Dave har lite mer exklusiva vänner och mer pengar än vad du och jag har, gör saken lite mer intressant.

Konceptet är upplagt för att spåra ur. Tänk om P. Diddy istället hade fått göra den här filmen (vilket han säkert har velat göra). Då hade det slagits på stort och allt hade handlat om att ”prata upp” hans ego, visa halvnakna tjejer och ha en kontext som säger ”det här kostar mig sjukt mycket pengar – men jag bryr mig inte”. Här skiljer sig Mr Chappell från rapindustrins egoisminjektioner. Han är äkta!

Enligt honom själv vill han med denna film visa att stjärnor också är människor. Att de har två olika personligheter. En offentlig image som ofta ett produktionsbolag skapar åt dem och en många är som vilken annan soffliggare som helst. I detta blockparty visar han dem på ett sätt som är någonstans mittemellan. Han vill också ge tillbaka något till den bygd han växt upp i. Därför bjuder han in kassörskan i den lilla kiosken där han så många gånger köpt sina cigaretter, byns poliskonstapel och den lokala skolorkestern. Han besöker även skolor och lägger upp det på ett så kliché-aktigt sätt att det skulle kunna ha gått så fel! Men det gör det inte – för han är äkta.

Filmen blandas med inslag från själva festen, förberedelserna, intervjuer med olika personer, stjärnor och vardagshjältar. Det är stundtals skön musik och stundtals väldigt skön musik. Du gungar med och önskar att du befann dig just där, just då! Frågan är bara om något liknande överhuvudtaget skulle kunna hända i Sverige?

Daniel Johansson, chefredaktör