Producers

• Svensk titel: Producers
  • Originaltitel: The Producers
  • Speltid (min): 129
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-09-20

Mel Brooks är en levande legend och man får säga att mannen ifråga är allmänt allsidig med erfarenheter inom de flesta yrkesroller inom filmens värld. Regissör, skådespelare, producent, manusförfattare, kompositör osv. Vet du inte vem det är eller vad han gjort behöver jag bara nämna orden ”Det våras för...” så kommer du nog in på banan igen. Den bästa och mest omtalade inom de filmerna är ”Det våras för rymden” eller ”Spaceballs” som den heter på engelska. En film där klassiska citat duggar tätt.

Men det är en speciell humor ofta långsökt och barnslig samtidigt som Brooks varierar sig mycket och kan vända på klacken och göra intelligent komik där allt dras mot det mörkare hållet. ”The Producers” är någonting mittemellan. Den har fått ett stort erkännande som musikal i London vilken bygger på Mel Brook’s egna film från 1968. Och filmen som är producerad 2005 bygger i sin tur (själklart) på musikalen.

Skillnaden filmerna emellan var att 1968 regisserade Brooks och skrev manus själv, Gene Wilder var den stora stjärnan och det var en renodlad komedi. 38 år senare bidrar Brooks ”endast” med manus och musiktext. Samtidigt har man lyckats få stjärnor som Uma Thurman, Nathan Lane, Matthew Broderick och Will Ferrell att skriva på kontrakt.

Handlingen åren emellan är densamma. Max Bialystock(Lane), en producent som har sett sina bästa dagar behöver en succé för att överleva inom branschen. Hans revisor (Broderick) kommer ovetandes med en idé som väcker hans intresse. Det är nämligen så att det finns en stor möjlighet att tjäna stora pengar genom investerare om produktionen floppar. På det sättet får de in stora pengar för att sedan efter premiärdagen lägga ner föreställningen och flytta ner till ett varmt land i södern. Den enda saken som kan sätta käppar i hjulet är således om pjäsen skulle bli lyckad. Men med det sämsta manus som någonsin gjorts, den mest usla regissör som satt sin fot i en teater och en ensembel som är så dålig så att Steven Seagal framställs som oscars-material kan man inte misslyckas – eller?

Jag tycker om komedier och jag tycker (med handen på hjärtat) faktiskt om musikaler också. Bra sådana. Jag har inte sett ”The Producers” som musikal men efter att ha sett filmen skulle jag nog (om Brooks frågat mig om råd) rekommenderat honom att hålla det till teatern.

Filmen sätter ribban från första början och efter tio minuter undrar jag om filmen bygger på Brooks egna erfarenheter. Att en dålig skådespelarstab per automatik genererar en succé och pengar i kassan. För ska ärligheten fram så är ingen av de som spelar i filmen särskilt bra på att sjunga och allt blir mediokert, inklusive skådespeleriet.

Jag vet inte vem jag skulle rekommendera att se den här filmen. Den har sina småroliga stunder, helt klart. Will Ferrell är höjdpunkten även om han inte är i närheten av den klass han brukar visa upp. Det är en minst sagt udda humor och jag har väldigt svårt att sätta fingret på om den är på en barnslig nivå eller på en nivå som jag knappt förstår. Det är ”Helan & halvan goes Roderick & Lane” och det är inte positivt!

Daniel Johansson, chefredaktör