300

• Release (Bio): 2007-04-04
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-08-22
  • Tagline: Spartans, tonight we dine in hell!
  • IMDb: 300

En av årets på förhand mest omskrivna och efterlängtade cinematiska spektakel från andra sidan Atlanten har smygit sig förvånansvärt diskret in på de svenska biodukarna och tagit en efterlängtad plats på den allt tråkigare repertoaren. Förhandsnacket har varit stort, trailer efter trailer retats med korta bilder från materialet, senast gimmick-artat 300 sekunder från vad som komma skall. När all hype däremot skalats av, de 300 sekunderna dragits ut till nästan två timmar och vi kommit så nära duken att man kan känna spartanernas svett mellan de vältränade magrutorna, då är det bara att konstatera att det som ges är fortfarande samma trailer – fast nästan två timmar lång.

Det är med blandade känslor som jag ger mig av för att se ”300”. Hypen runt filmen har varit enorm och det känns som om det redan strax efter förra sommaren talades om ”300” som denna vårs räddning på bio. Sen kom teasern, och redan här började varningsklockorna att ringa. Ser det inte lite...blaskigt ut? Lite... tillgjort? Lite.... fan vad meningslöst snyggt det är! Sen kom trailern, och samma mönster upprepade sig. ”Snyggt visst. Coolt, jo som fan. Men...va händer, liksom?” Vissa kommer inte svära utan omfamna filmens tillvägagångssätt och det med all rätt. Filmen är väldigt snygg och stilistisk. Men det är även filmens svaghet, och vikten av handling och karaktärsutveckling har sällan varit så påtaglig som i ”300”.

Man förväntar sig att många paralleller ska kunna dras till serietecknaren och mångsysslaren Frank Millers tidigare film ”Sin City”, men förvånansvärt lite jämförelser finns att dra fram mellan dessa två verk. Närmast kommer man Frank Millers deltagande som fortfarande är något svårtolkat(del-regissör på Sin, idé-bollplank på 300, typ) och det som står tydligast fast är att båda definitivt haft serieformatet som sin grundkälla. För lika ytligt vackert som ”Sin City” var är ”300” minnesvärt statisk och outvecklad. Det är en ständig fröjd för ögat, men hjärncellerna skriker efter story som paradoxalt nog var mer närvarande under the coming attractions än den var efter.

Filmens handling är ytterst simplistisk – onda persier vill erövra världen, biffiga spartaner som skulle göra Patrick Bateman avundsjuka med sina muskler och kvinnor vägrar, och the stand-off of the year kommer ske. Trehundra av Spartas bästa tränade och minst klädda soldater med kung Gerard Butler i spetsen ger sig av till den smala passagen som måste passeras för att nå staden och en och en halvtimmes slakt följer i slowmotion. Mer kan jag inte säga, inte av rädsla för spoilers, utan för att det faktiskt inte finns så mycket mer. Lite bakgrund till kungen presenterar historien och nakna kvinnor figurerar, men även dessa har man försatt i denna films levebröd; slowmotion. Praktiskt taget varenda scen som inte innehåller dialog är filmad från allt mellan 50 till 150 bildrutor per sekund och beräkningen ligger på att runt 80-90 procent av filmen pausar upp för att ge oss en detaljerad glimt av vad som föregår mitt i hettan. Detta begränsar givetvis filmens dialogmöjligheter (karaktärer kan uppenbarligen inte filmas i slowmotion och prata samtidigt), men med en voice over har man lyckats skära ner rejält på allt det där onödiga som tidigare behövts för att röra berättelsen framåt.

Känslan är alltför påtaglig och ibland tror man nästan att den där hemska voice overn ska ska säga "Batistini" när de nakna krigarna står och flexar sig mot kameran. Eller var det reklamen innan filmen? Trodde aldrig det skulle hända, men vi har fått våran första 2-timmar trailer.

När slaget till slut är över, den dånande musiken dämpats och blodet äntligen runnet av bioduken är konstaterandet enkelt. ”300” jag just såg är inte filmen ”300” utan fortfarande trailern, nu i betydligt längre format. Filmen har inte kommit än. Man har bara visat de stilistiska elementen. Den med allt det där andra emellan är fortfarande under utveckling, men kommer snart. Vilket som är matematiken otroligt enkel; gillade ni trailern, då gillar ni filmen.

Filip Gieldon