First Descent

• Svensk titel: First Descent
  • Originaltitel: First Descent
  • Speltid (min): 110
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-11

Snowboard! Vem har aldrig velat vara kung på snowboard? När jag var liten var det en annan trend som gällde. Runtom i kvarteren byggdes ramper och kunde du inte göra en ”olly” så var du helt ute. Skateboard var inne och även om du inte kunde åka på den så skulle du ha en och gärna bära den snyggt under armen.

Skateboarden var föregångare till snowboarden och de två livsstilarna är inte direkt vänner. Det ena är äkta och det andra är falskt – enligt båda sporters anhängare. Men på senare år har vi alla mognat och nu går de mer eller mindre hand i hand (även om fanatikerna fortfarande står på sig).

Jag var en av dem som ville kunna åka men som aldrig lärde mig. Jag stod med skateboarden i min hand och när ingen tittade på så försökte jag sätta min ”olly” och även om jag klarade den några gånger så var det knappast med någon finess. När snowboarden sen kom så fick jag nytt hopp men då jag är ganska medioker även på skidor så har jag låtit snowboard-premiären vänta tills dags dato. Jag vet, jag skäms!

”First Descent” är filmen som samlar pionjärerna och dagens elit för att utföra det ultimata snowboardåket i Alaska. I gruppen har vi Shawn Farmer som var en av de första proffsen inom sporten. Hans stil var unik och inspirerar unga åkare än idag. Terje Haakonsen är för Norge vad Henke Larsson är för Sverige, fast coolare. Han är en trendsättare där det inte finns några gränser för vad han kan göra med en Snowboard. Hannah Teter är den bästa av de bästa inom den kvinnliga delen och Shawn White – den oslagbara hjälten från OS är även han med. Eller vad tycker ni om den beskrivning burton.com ger honom:

"Shaun White is what every kid can only dream of becoming - one of the best pro snowboarders in the world and one of the talented vert skaters in recent memory. Despite his super human powers, Shaun is just an average teenager who loves to ride, skate, surf and hang out."

I gänget ingår även Travis Davis och Nick Perata (som om gruppen inte var bra tillräckligt). Men hur håller ”First Descent” då som dokumentärfilm? Jo, det är helt klart en underhållande film med sina toppar där gruppen ger sig upp i de, för oss vanliga dödliga Svensson, omöjliga backarna. Den Alaskiska miljön är oslagbar och jag får nästa lust att packa väskorna och flytta dit. Mellan de vackra bilderna, den välbalanserade musiken och de gamla arkivbilderna får vi även intervjuer både från våra huvudpersoner samt andra snowboardutövare som säger sitt om sina förebilder.

Det är informativt och samtidigt underhållande men det hela blir något långdraget och för att använda ett slitet uttryck ”kaka på kaka”-aktigt. Vissa intervjuer leder ingenstans och jag hade hellre sett mer snowboardbilder än hyllningstal till gruppen. Dramaturgin hade således kunnat byggas upp på ett något bättre sätt, filmen kortas ner och helhetsintrycket hade ökat avsevärt.

Men är du en snowboardsfanatiker så ska du helt klart ha sett den här filmen. Och även om du inte är en fanatiker utan bara en liten wannabe som mig själv, så kommer du helt klart finna nöje i den du med.

Men de långa intervjuerna till last sänks betyget något till en svag fyra.

Daniel Johansson, chefredaktör