Simpsons - Säsong 8

• Speltid (min): 540
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-25

Två saker som inte passar så bra ihop är väldigt små barn och sådana isglassar som man måste klämma på för att de ska åka upp. Det blir bara kladdigt och äckligt, och om man har en riktig otur så flyger hela glassen iväg och hamnar på marken. Då börjar ju självklart ungen gråta och man måste, fast man har bråttom till något viktigt möte, gå in i affären igen och ställa sig sist i kön bara för att köpa en ny glass. Och så blir ungen likförbannat sådär kladdig. Tacka vet jag Nogger. Inte Black då.

Två andra saker som inte passar speciellt jättebra ihop är jag och teveserier. Det kanske är en något konstig inställning att hata något bara för att det råkar gå på teve, men jag har mina skäl. Jag tycker det är jobbigt att ruta in sitt liv för att inte missa en viss tidpunkt en viss dag, och så om man skulle missa denna tidpunkt så är det ingen idé att titta nästa vecka heller eftersom man då har missat ett avsnitt. Jag vill kunna välja själv när jag ska se på något. Sedan så är det också så att teveserier, enligt min åsikt, i allmänhet tenderar att hålla en mycket lägre klass än filmer brukar göra. I en teveserie är det okej att vara halvdan, segdragen och oinspirerad. Titta bara på serier som CSI, Lost, 24, Prison Break och yada yada. Serier som ganska många tycker är stor underhållning, men som enligt mig inte förtjänar högre betyg än, låt oss säga, en svag tvåa. Sedan så tar de ju upp så mycket tid också, teveserier är ju så långa.

Men nu så ser jag att jag har skrivit två hela stycken utan att ens nämna det jag borde ha nämnt i första meningen, nämligen ”Simpsons”. Saken jag ville komma till och därav bilda en sånär som på smooth övergång är att det finns undantag som gör att jag kan gilla teveserier. Man kan ju inte vara helt hjärtlös. Egentligen så räcker det väl med att serien är bra för att den ska vara bra = Enkel matte. Vem kan egentligen motstå mästerverk som ”Riget”, ”Twin Peaks”, ”The Office” eller ”Scener från ett äktenskap”. Ett plus är ju ändå alltid om serien är på dvd, så att man kan ha ett maraton, eller kanske lägga upp ett eget visningsschema. Eller så kan teveserien bestå av fristående avsnitt, så att det inte gör så mycket om man missar ett. ”The Simpsons” är en fenomenal tv-serie som har välsignats med båda de ovanstående attributen, och nu har den åttonde säsongen äntligen kommit på dvd. Det var övergången. –Snyggt!

Jag tror bestämt att jag struntar i att skriva någon närmare förklaring på vad ”the Simpsons” innebär, för jag räknar med att ni tellusbesökare inte levt på mars de senaste sjutton åren, i en grotta. Säsong åtta är en säsong som precis som alla andra i serien håller en mycket hög klass. Den innehåller många klassiska och extremt träffsäkra episoder. Här kommer några loglinges att dö för:

Homer upptäcker att hans huvud tål hårda slag och startar med Moe som tränare en boxarkarriär.

Millhouses bestämmer sig för att skilja sig under en middag hos Simpsons, vilket får Homer att börja fundera på sitt eget äktenskap.

Lisa blir mot sin vilja förälskad i Nelson.

Homer hittar ett japanskt tvättmedelspaket på soptippen vars logo är identiskt med hans eget ansikte.

Mycket mer om vad som händer i säsongen vill jag inte berätta, eftersom det skulle spoilera nöjet för er som ännu inte har sett avsnitten. (Och för er som vill veta mer så är ju internet fullt av massa nödig och onödig info, även denna.) Men kort och gott så är säsongen smockfull med klassiska händelser i seriens historia, hela tiden så fullt med jokes och gags så att man ibland undrar hur serien än idag kan kännas så förvånansvärt fräsch. Det är ständigt en balansgång mellan humor, satir och en smula allvar som ger en väldigt bra magkänsla. Visst finns det också avsnitt som inte fungerar fullt lika perfekt, men även dessa är älskvärda lowdowns som är ganska så lätta att förlåta.

Jag kan egentligen inte alls se varför man inte skulle köpa denna box när den ger så mycket glädje och underhållning. Avsnitten i sig är i runda slängar tio timmar. Men man lär ju garanterat se om, i alla fall ett par av dem. Sedan så får man ju räkna med det ganska så digra bonusmaterialet som innefattar kommentarer på exakt varje litet avsnitt. Detta kanske inte låter så kul, men är faktiskt väldigt intressant. Man får även bortklippta scener, reklampuffar, animatörernas åsikter, ett reportage om familjens hus, samt fett med påskägg. Mycket nöje för slantarna vill säga.

Slutligen så vill jag bara utfärda en liten varning till er som ÄNNU inte har köpt boxen. Köp för allt smör i snålland inte den boxen som är formad som Maggies skalle. Visst ser den fin och rolig ut i affären. Men när du kommer hem så brakar helvetet löst (eller vad det heter?). Boxen är gjord av en jättetunn och fattig plast som går sönder i kanterna, den går knappt att öppna, och faller sönder hela tiden så att man måste laga den. Plus att den inte passar in i någon vettig dvd-samling. Välj istället den andra basic-boxen för största möjliga nöje.