2 B Perfectly Honest

• Release (Blu-ray/DVD): 2006-09-27

Adam Trese spelar affärsmannen Frank vars företag går i konkurs. De flesta miljonärer konkar någon gång i livet. Det är väl inte så farligt? No big deal. Följden blir att Frank får flytta hem till mamma (hon vars mat dryper av fett) och pappa (han den framgångsrike advokaten). För att ta sig ur den ansträngda situationen knäcker Frank en ny affärsidé som han presenterar för sin kompanjon Josh. De båda tänker ta över nerlagda internetsajter och överösa dem med reklam. Det enda som saknas är finansiärer.

Ovan nämnda berättelse berättar den alternativa huvudpersonen för sin son. Som en slags udda godnattsaga om tunnelseende affärsmän och skumma bokföringsfifflare. Skriven av den alternativa huvudpersonen. Låter det snurrigt? Huvudfokus ligger i alla fall på Frank och hans värld. Utöver sitt arbete dejtar Frank en trollkvinna som gillar sushi och spelar schack med en excentrisk butiksinnehavare.

För att vara fullkomligt ärlig så har jag svårt att uttala mig om den här dramakomedin. Har svårt att sätta fingret på den. Den får mig inte att skratta. Den berör inte särskilt. Men vissa scener och repliker känns smarta och annorlunda. Slutet anstränger sig en smula för att vända upp och ner på saker och ting. Sedan är det inte helt fel att se skymten av duktiga tv-skådespelare som Michael Badalucco (”Advokaterna”) och Aida Turturro (Tony Sopranos syrra). I vissa stunder är filmen gråmulet medioker, i andra stunder fångar den min uppmärksamhet. En stark tvåa blir betyget. Med reservation för höjning till en trea.

Scen som man minns (av någon outgrundlig anledning): när sekreteraren som inte kokar kaffe lik förbannat erbjuder kaffe