High School Musical

• Svensk titel: High School Musical
  • Originaltitel: High School Musical
  • Speltid (min): 97
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-10-18

Och så var den äntligen här.....eller? Musikalfilmen som både legat högt upp på bio- och musiktoppen i landet i väst. ”High school musical” är filmen som tar musiken in i högstadielokalerna och ger oss det klassiska och välbeprövade ”romantisk komedi i high school-miljö”-konceptet.

Disney ger oss en gullig film med många sneda och tillrättalagda leenden. Det är klichéernas paradis och handlingen ger även den ”har jag inte sett det här förut”-känslan.
Söt pojke träffar söt flicka på semester tillsammans med deras smått pinsamma familjer. De lyckas fatta tycke för varandra, byter telefonnummer men tappar bort varandra bland alla människor och det hela håller på att rinna ut i sanden. Tills den dag de upptäcker att de går på samma skola. Den söta flickan, Gabriella, är nyinflyttad och kämpar nu för att komma in i studierna på ett bra sätt. På sin förra skola var hon känd som ”den smarta tjejen” och även här hamnar hon snart i plugghästarnas sociala grupp. Samtidigt är den söta killen, Troy, skolans tuffaste kille, lagkapten i basket där hans pappa är coach och den kille som samtliga tjejer trånar efter. Behöver jag fortsätta?

På semestern där de två träffades lyckades de av en slump sjunga en kareoke-duett och när skolan planerar att sätta ihop en musikal dröjer det inte länge förrän båda inser att det är en naturlig länk för att få träffa varandra. Men vad ska då coach/pappa och alla lagkamrater säga?

Konflikten är uppenbar och moralkakan större än du orkar äta. Du ska vara den du är och göra det du tycker om oavsett vad andra säger. Samtidigt ska du acceptera och kanske framför allt respektera det andra människor tar för sig och har ett intresse i. Att en kille tycker om att baka och en överviktig tjej gillar rap-musik är något som vi alla borde tycka är helt OK.

ska det vara men Disney lindar in det i ett lite alltför gulligt rosa paket, om ni förstår vad jag menar.

Samtidigt som musiken och skådespelarnas genomförande stundtals är riktigt bra så suckar jag högt när jag hör en och samma låt för tredje gången. Variationen på låtarna är relativt stor samtidigt som det är alldeles för få låtar.

Det är syrligt, överspelat och förutsägbart. Enligt vissa tre ingridienser som en musikal ska innehålla men enligt mig tippar över kanten ett flertal gånger. Positivt är att Disney hittat unga förmågor med väldigt bra sångröst som vi med stor sannorlikhet kommer att få se mer av i framtiden. Hoppas bara att de har omdöme nog att välja något tyngre manus nästa gång.

Daniel Johansson, chefredaktör