Barntjuven

• Speltid (min): 114
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-11-05

Nu ska jag berätta en liten hemlis för er läsare. Jag har i regel lite svårt för Italienska filmer i regel. Waaaaa!? Nej såklart så älskar jag ju filmer som "Umberto D", "Ett rum i våra hjärtan" och "Åtta och en halv", men det finns också mycket som jag inte älskar så mycket som jag kanske borde. Detta beror, enligt den högst opålitliga källan "min egen fantasi", på att italienska filmer ofta som oftast tenderar att gå över gränsen för vad jag tycker är en lagom dos maximalism. Kanske är jag för svensk i mitt sätt och mitt tyckande, men jag tycker inte att färgsprakande människor med yvigt kroppsspråk och känslotrådarna utanpå kroppen, riktigt framstår som karaktärer som lever och andas. Jag har också svårt för det känlotrådsspelande sentimentala och det bombastiskt sliskiga som så ofta brukar husera inom speciellt den italienska filmen.

Men som ovan nämndes, och som väl tur är, så finns det ju många undantag. Ett av dessa är den dvd-aktuella filmen "Barntjuven", som ju vann juryns stora pris i Cannes 92. Detta är en mycket välgjord film som till skilnad vad jag skrev ovan i min karikatyriserande analys av italienk film, är väldigt minimalistisk i sitt upplägg. Filmen är den hjärteskärande historien om två syskon, en flicka och en pojke, vars vårdnadshavare och tillika moder, döms för att ha sålt sin dotters kropp till äldre män. De stackars syskonen tas sedan om hand av en ung karabinjär, vars uppgift det är att transportera de numera föräldrarlösa barnen till ett barnhem på Sicilien. Historien skildrar i två delar, deras resa mot sitt mål, och hur de tre personernas relation gentemot varandra utvecklas under resans gång.

"Barntjuven" är hissnande ömsint i sin skildring av de två barnens öden, och berättar sin historia med mycket små och effektiva medel. Skådespeleriet är genom hela filmen fantastiskt, och man märker hur regissören har jobbat mycket med att få skådespelarnas ansikten att uttrycka vad som händer i scenerna. Även om filmen egentligen handlar om så mycket mer alls än en transportsträcka, så känns det som regissören lyckas få in så mycket skönhet och ögonblick i sin berättelse. Ibland så räcker det med att berätta en mycket enkel historia, om man bara lyckas med konststycket med att berätta den på rätt sätt, vilket "Barntjuven" gör på ett exemplariskt sätt.

Till sist vill jag också ge Atlantic, som gett ut denna svenska utgåva av filmen, lite kredd för hur läcker "barntjuven"-dvd:n faktiskt är. Det känns som Atlantic verkligen har lärt sig hur man skapar ett riktigt estetiskt tilltalande dvd-omslag i Criterion-klass. Skammen på torra land är ju att de sedan är så dåliga på att få med någonting extramaterial alls på sina utgåvor. Men men. Det kanske är priset vi måste betala?