Election

• Svensk titel: Election
  • Originaltitel: Hak se wui
  • Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-11-01

Det är dags för maktskifte i en av Hong Kongs allra äldsta triader och nu måste åldermännen bestämma sig för vem av de två kandidaterna som ska få äran och makten. På ena sidan står den traditionsbundne och disciplinerade Lok som är mångas favorit till platsen. På den andra sidan återfinns Big D, en uppkäftig nykomling som är beredd att göra precis vad som helst för att ta makten över triaden, oavsett vem eller vad som kommer i hans väg. Nu startar en maktkamp utan dess like, och många kommer att få betala dyrt innan någon kan kalla sig ledare för triaden.

Regissören Johnnie To, som tidigare gjort filmer som ”Breaking News” och ”Fulltime Killer”, är tillbaka med en tät dramathriller om Hong Kongs traditionstyngda brottssyndikat och dess inre motsättningar. ”Election”, som redan fått en uppföljare, håller tittaren fast från början och överraskar stort flera gånger. Det är en välspelad film med trovärdiga skådespelarinsatser. I rollen som Lok ser vi rutinerade Simon Yam (”Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life”, ”Bullet in the Head”, ”Naked Killer”, ”Once Upon a Time in China”) medan rivalen Big D porträtteras av Tony Leung Ka Fai (”A Better Tomorrow III”, ”Prison on Fire”), det är två skickliga aktörer som verkligen imponerar i spelet mot varandra.

Det är väldigt lätt att missa ”Election” i videohandlarens hylla, omslaget är totalt intetsägande och ögonen vandrar gärna vidare till andra, lite mer tilltalande omslag. Risken är stor att onödigt många filmälskare därmed går miste om 100 minuter spänning. För mig personligen var det en positiv överraskning då den senaste Johnnie To-filmen jag såg, ”Breaking News”, inte föll mig i smaken alls. Nu kan jag däremot inte hålla mig tills jag kan få se ”Election 2”!