Lilla spöket Laban

• Speltid (min): 44
  • Release (Bio): 2006-11-17

Lilla spöket Laban har hunnit fylla 41. Inger och Lasse Sandbergs populära barnboksfigur har adapterats till vita duken (nåja, till rörliga bilder i alla fall) av ett bekant team med Per Åhlin i spetsen (Alfons Åberg, Hundhotellet, Resan till Melonia, Karl Bertil Johnssons julafton m.fl.). Det är en söt och väldigt vackert gjord film som verkar vara 6 små TV-epiosoder som man lite slarvigt slängt ihop för bio. Episoderna i sig är väldigt bra, men det finns inget sammanhang och det letar jag som vuxen efter när jag ser detta. Som tur är får inte jag styra denna gång utan lämnar ordet till min dotter Saga, 5 år och väldigt entusiastisk:

Den var jättebra! Man fick se Laban och hans lilla syster Labolina och deras kompis prins Bus. De letade efter monster och firade jul. Men Laban var ett snällt spöke, så man blev inte rädd och jag får nog inga mardrömmar. Roligast var den med monstret. Jag gillade också den med julen. Det var också roligt när Labolina blev arg för att hon inte hittade sin docka Millilina. Men hon var busig och lekte med maten!

Jag kan nog tycka att den är småsöt och lite rolig, men min kritik av filmen blir att den gör sig bättre på Bolibompa än i salongen. Det är ett väldigt lagom format för de små barnen, korta avslutade episoder och den klockar in på 44 minuter, alla småbarnsföräldrar vet vad jag talar om. Det är framförallt Åhlins personliga stil som fångar mig, det är snyggt och smakfullt och 3d-animationerna är skitbra! Maria Lundqvist gör berättarröst och alla figurernas röster, kul med Maria pitchad till halvfart i rollen som pappan. Avsnittet med jultomten är så bra att jag hoppas den i likhet med förra julens bästa svenska barnfilm ”Pettson och Findus: Tomtemaskinen” kvalar in som svt:s jultradition i framtiden. Jag vet vad Laban önskar sig i julklapp: en spökfisk. Jag vet också vad han får, men det säger jag inte – spring och se! Detta är en riktigt snäll och tillrättalagd liten pedagogisk berättelse, helt i makarna Sandbergs anda och de är ju pedagoger. Men den har uppenbara kvaliteter och appellerar till målgruppen, så även om det är tufft att konkurrera med jättebolagen i U.S.A. så står den sig väldigt bra i sin enkelhet. Lilla spöket Laban får en välförtjänt 3:a.

Mattias Svensson