Extras säsong 1

• Release (Blu-ray/DVD): 2006-07-05

Ricky Gervais och Stephen Merchant är en tramsig, skön och brittisk humorduo som tidigare välsignat oss med ”The Office”. De skriver manus, regisserar och agerar ihop. I nya tv-serien ”Extras” får vi följa statisten Andy (Gervais) och hans inkompetente agent (Merchant). Den viktigaste relationen i serien är den otippade vänskapen mellan Andy och hans virriga och kärlekstörstande kollega Maggie. Dessa tre figurer utgör ryggraden i ”Extras”.

Första säsongen består av sex halvtimmeslånga avsnitt. I varje avsnitt befinner sig Andy och Maggie på en ny inspelningsplats. Andy hoppas ständigt på en replik, men förgäves. Gervais spelar alltså en loser igen, men en mer sympatisk sådan än David Brent (”The Office”). Andy är dessutom en loser med positiv potential (längre fram i säsongen är han nära att sälja sitt manus till ett tv-bolag). Fast visst ställer han till det för sig, som när han låtsas vara katolik för att få till det med en brud. Man driver med fördomar om religion och ras, och filmstjärnor.

Det unika med ”Extras” är stjärnglansen. I varje avsnitt gästspelar en filmstjärna som då befinner sig på samma inspelningsplats som statisten Andy. Stjärnor som Vinnie Jones, Kate Winslet och Ben Stiller bjuder på sig själva och visar stor självdistans. Jones framställs som en slagsmålsbenägen hårding, Stiller drabbas av argsint storhetsvansinne och Winslet är en rackare på telefonsex visar det sig. Väldigt underhållande. Sedan är det trevligt med filmsnacket som följer, för oss som vet en del om vem som har gjort vilka filmer.

Extramaterialet är nästan lika roligt som avsnitten. Gervais och Merchant berättar livligt om sin serie och flippar gärna ur och brister ut i gapskratt så fort tillfälle ges. De verkar ha förbaskat kul ihop. De berättar om ”den svåra andra plattan” efter braksuccén med ”The Office”. Gervais menar att det enda sättet att göra en bättre andra platta är om första plattan bara var medelbra. Det ligger något i det resonemanget.

Vidare får vi se hur Gervais ritar nakna gubbar, plågar sin klippare Nigel (genom att tejpa hans näsa till en grisnäsa) och driver med kameramannen Hawk-ins (varpå fågelvitsarna haglar). Helt galet och barnsligt! Men skojigt.

Sedan försöker duon i sista minuten få tag i Leonardo DiCaprios telefonnummer efter att Jude Law hoppat av ett avsnitt. Och det går inte så bra. Plus sedvanliga bortklippta scener och bloopers.

Det tar två, tre avsnitt att komma in i ”Extras” som växer till något alldeles speciellt. Ibland skrattar man högt, ibland ler man gillande. Unikt och välgjort är det. ”Extras” är något alldeles extra, faktiskt.