Gears of War

• Release (Blu-ray/DVD): 2006-11-17

"Gears of War" är här! PS3-dödaren, som det alltid lika ordbajsande branschfolket valt att kalla spelet. Nu är ju den titeln kanske lite missvisande, iallafall här i Europa där det som bekant inte finns något Playstation 3 att döda. Hursomhelst så är spelet ett av årets mest hett efterlängtade och grafiktunga, och nu så är det här!

Spelet har sin skådeplats på en planet kallad Sera, misstänkt lik vår egen Tellus. Detta har varit en fridfull plats, ända tills plötsligt en hel civilisation kallad Locustar, borrat sig upp från planetens underjord och börjat föra ett storskaligt krig mot hela mänskligheten. Som den ärrade fången Marcus Fenix så är det ditt uppdrag att spöa skiten ur hela den anstormande locust-horden för att försäkra mänsklighetens fortsatta existens.

Om man ska göra ett riktigt bra spel så finns det två extremt olika vägar att gå. Det går antingen att med spelmediet berätta fantastiska historier som spelaren lever sig in i, skrattar och kanske även fäller en liten tår. Eller så sattsar man på pur, oavkortad spelglädje från början till slut. "Gears of War" kör oavkortat på det senare alternativet och handlar helt enkelt bara om att vara roligt att spela. Visst finns här en story om ett krig och en planet i trubbel, men det är i ärlighetens namn ingenting annat än en ursäkt att få skjuta ner så många fiender som möjligt.

Spelet hade lätt kunnat bli tråkigt och upprepande med detta upplägg som bara går ut på att kötta fiender, men det blir det aldrig i "Gears of War". Det handlar inte bara om att springa och skjuta fiender i tio timmar, utan spelet är faktiskt mer komlext än så. Om man vill klara sig längre än tjugo sekunder i spelet så gäller det att lära sig att söka skydd och flankera. Spelet styrs i ett stiligt och översiktligt tredjepersonsperspektiv och spelas som de flesta actionspel idag. Du styr "gubben" med vänster styrspak, siktet med den högra, och pepprar skott med höger axelknapp. Det finnurliga med "GOW" är att spelet använder sig av en enda knapp till att utföra en massa grejjer. Springa snabbt, gömma sig bakom saker och hoppa i sidled. Allt sköts enkelt med hjälp av handkontrollens A-knapp, vilket ganska så lätt borde kunna leda till problem, men det gör det faktiskt inte. Hela kontrollbiten fungerar mycket smidigt, och om du dör i spelet så har du ingenting annat än dig själv att skylla.

Som ni kanske förstått så är spelet även sjukt snyggt. Jag vet att man inte ska vara ytlig, men det går inte att skriva en recension på det här spelet utan att iallafall ägna några rader åt den sagolika grafiken. Allting är så mäktigt, storskaligt, ljussatt, bumpmappat att man är tvungen att gnugga sina ögon då och då för att se om det verkligen är så snyggt som man inbillar sig. Men det är snyggare. PS3:ans tekniska försprång känns plötsligt totalt bortsuddat, då det här spelet rent grafiskt vida överträffar spel som "Ressistance: Fall of Man". Detta är första gången som jag känner att jag är inne i den nya generationen på riktigt, rent grafiskt.

Men det är inte bara den tekniska biten av grafiken som är enastående. Det estetiska är bitvis också helt bedårande. Vi snackar förfallna stadsmiljöer, nattunga bakgator, och locust-kryllande grottsystem. Varje miljö känns 100% trovärdig i sitt sammanhang och varje byggnad känns placerad av en meriterad stadsplanerare. Själva designen på banorna är även den riktigt välgjord. När man behöver det så finns det alltid en bil eller en pelare att gömma sig bakom, utan för att det för den sakens skull känns krystat. Man vet också alltid vart man ska gå i de mäktiga miljöerna, och aldrig så uppennbaras det faktum att man egentligen går längs en bestämd rutt.

Spelet inkluderar även ett onlineläge som är minst lika maxat och intensivt som resten av spelet. Här är det mänskliga motståndare som gäller, och det kan vara lite lurigare än de förvisso ruggigt smarta locustarna i enspelarkampanjen. I spelpaketet finns det tillochmed med 48-timmars gratis Live-guld, så att du kan testa spelet online utan att betala ett öre. Även om detta nog mycket troligt leder till att du tvingas betala en massa ören. Men gråt inte över det, tänk istället på hur kul du ska få!

Så summan av kardemumman så är "Gears of War" ett av årets absolut bästa spel. Det är garanterat spelet som du ska låta snurra i Xboxet när du har släkten på besök, för att imponera på den där teknikintresserade farbrorn du ju har. Men faktiskt så är inte spelet helt fläckfritt, ens i sin ogenerade action-approach. Det finns flaws, om än sådanna man kan ha överseende med, så ganska irriterande sådanna. Det mest störande är väl egentligen spelets huvudpersoner, som är så pinsamt uselt designade i all sin testosteronstinna prakt. I detta tvåtusende århundrade så borde man om något ha insett att opersonliga och muskulösa soldater med basröst och taskig attityd inte är så jävla hett. Dessa soldater gör mellansekvenserna till en lidelse, men när man spelar så bryr man sig inte så mycket då man ju slipper se deras fula trynen.

Utöver detta så bestämmer sig spelet sig ofta för att lägga ut checkpoints på fel ställen så att man är tvungen att se om en lång ointeraktiv filmsekvens som inte går att klicka bort, varje gång man biter i gräset. Spelet känns slutligen lite för långt mot slutet, och man kunde lätt ha klippt bort vissa överflödiga transportsträckor som inte tillför någonting. Men varför klaga på sådana saker när man istället kan spela ett riktigt underhållande spel? Det vore ren idioti att äga en Xbox360 och inte införskaffa det här spelet. Så jag tycker att du ska kila iväg nu och köpa detta vidunder, det kostar bara 399 pix på elgiganten. Nu ska vi ju inte göra reklam för enskilda butiker på den här sidan, men kan jag låtabli när det är så billigt? Service mind!

Spelet finns bara till Xbox360