Hey Baberiba säsong 2

• Speltid (min): 320
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-06-14

Minns att jag hade väldigt svårt för Christine Meltzer för några år sedan. Denna flabbiga människa som fånade sig i dejtingprogrammet ”Singel”. ”Hej, är du singel? Har du lust att äta middag med bla bla bla…” Påfrestande och talanglös, tänkte jag. Så fel jag hade. Numera har hon kommit till sin rätt i humorshowen ”Hey Baberiba”. Hon är drottningen (och inte bara bokstavligen i form av grammatiskt snubblande Silvia) av parodier. Klockrena imitationer av alltifrån en dampigt kvittrande Pernilla Wahlgren till en överreligiöst snattande Carola. Hatten av. Respect.

”Hey Baberiba” består ju som många vet av en rolig trio; David, Peter och Christine. De två förstnämnda kända från ”Idol” och ”Pyjamas”. Denna roliga trio har blommat ut på TV4 efter flera säsonger av dagsaktuella sketcher, träffsäkra parodier och skönt förlöjligande av den glassiga kungafamiljen. Idag är ”Hey Baberiba” bland det roligaste Sverige har att erbjuda i humorväg. Överträffas nästan bara av ”HippHipp!”. Enda nackdelen med programmet är att materialet kan vara lite ojämnt ibland; från genidrag till axelryckning på tjugo sekunder. Men i denna andra högst kompetenta säsong från 2005 så är det inget man märker särskilt ofta.

Ett axplock bland höjdpunkterna:
* Carl Bildt knegar i gatukök. Oväntat lyckad what-if-sketch.
* Tarras-Wahlberg. Alla scener med denna manliga och etikettkunniga hovmarskalk.
* Kungaparet besöker studion för att kommentera sin dokusåpa. Christine tappar masken för en sekund och fnittrar till.
* Kungen och drottningen käbblar på IKEA och glömmer kvar lillprinsen i bollhavet.
* Ulf Lundell drar runt sin löjligt unga flickvän i en pulka medan hon tjatar om att få käka pannkakor.
* Zlatan pratar om sig själv i tredje person och redogör i fotbollstermer för hur han blev pappa.
* Audition för årets julvärd 2005. Blossom får jobbet för att hon är den enda som kan tända ljuset.
* Historiska misstag skildras i korthet. Börjar med Gustav III:s fatala misstag att gå på maskeraden och avrundas med att David & Peter entusiastiskt skriver på kontrakt för att leda tramsiga nyversionen av ”Stadskampen”, som floppade rejält. Skön självdistans.

Säsong två innehåller alla tio avsnitten i sin helhet, minus de störiga reklamavbrotten. Det tackar vi för. Mycket bättre än hoppiga best-of-potpurri i stil med ”Time Out”. Dessutom kan man välja att se samtliga kungafamiljenparodier samlade i en klump. Extramaterialet består av bloopers. Väldigt få bloopers. Bandades det verkligen inte fler tabbar på en hel säsong? Dessutom har Peter gjort en tjugominuters bakomfilm från inspelningarna, som man kan välja att se kommenterad av trion. Ett intressant inslag. Visste ni till exempel att Christine lägger in alla sina imiterade röster på mobilen? Som ett personligt referensbibliotek. Behändigt att plocka fram när en redan imiterad figur ska göras igen.

Det finns ingen risk att man har tråkigt i ”Hey Baberibas” überkomiska sällskap. Så länge man inte är allergisk mot peruker eller råkar vara fisförnäm rojalist. Helt klart en av de bästa säsongerna. Ett säkert köp.