Payback

• Svensk titel: Payback
  • Originaltitel: Payback
  • Speltid (min): 97
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-09-10

Brian Helgeland, som regisserat (tillsammans med icke alls nämnda frisören! Paul Abascal) Payback, är ett namn värt att lägga på minne. Han har varit på olika sätt inblandad i filmer som ”L.A.Confidential”, ”Conspiracy Theory”, och ”The Postman”. Relativt ung förmåga som i sinom tid släpar hem en guldfärgad statyett till. Den första fick han för manuset till ”L.A.Confidential”.

I Payback har han säkrat filmens framgång genom att anlita Mel Gibson som huvudrollsinnehavare. Produktionsföretaget heter Icon International och se! Mel Gibson äger det! Bara en sån’ sak. Alltså är filmen i stort sätt en kanal för Mel hit och Mel dit. Mel i kostym och Mel med bara armar. Mel lider, Mel slåss. Nåja, Mel Gibson är en mycket duktig skådespelare och förhärligar inte sin insats eller sin karaktär på likadana sätt som exemplevis Sylvester Stallone eller herr Arnold S.
Mel Gibson spelar för omväxlings skull en småskurk som åker på en blåsning och lämnas att dö. Han klarar sig och det blir tid för hämnd. Skulle kunna bli en rätt ordinär film med tanke på upplägget.
Men se dit faller inte Payback. Om också filmen är en av Gibsons sämsta, så bjuder den på helt vansinniga slagsmål, ovarsam droghantering och en massa fula ord. Allt lätt maskerat i ironins trevliga värld. Sällan har en huvudrollsinnehavare fått så mycket stryk som stackars Mel i Payback. Alla i filmen är kriminella och mer eller mindre onda. Och våldet är så överdrivet att hela filmen får en komisk underton.
Mel Gibsons karaktär är en skitstövel och en internetrecensent sa att karaktären Porter är det Riggs i ”Lethal Weapon” skulle ha blivit om han inte skulle ha träffat Murtaugh.

Spännande? Njaa. Knappast men det är inte idén med filmen heller. Komisk? Visst, om man ser under ytan. Romantisk? Nix trots närvaro av kvinnliga gestalter. Det vill sig inte riktigt. Actionfylld? Ja.

Payback är en film som man antingen gillar eller hatar. Det finns en touch av Film Noir över det hela och detta kan skrämma mindre bildade åskådare. För den sedvanliga ”skjuta-skallen-i-bitar-fantasten” blir Payback en besvikelse, men för den som uppskattar överdriven och snyggt koreograferad action blir filmen ett välkommet tillägg i DVD-biblioteket.

DVD-versionen är alldeles utmärk i såväl kvalité som fuktionalitet. Musiken levereras i en tydlig ljudbild och den audiovisuella helheten är njutbar utan att vara perfekt. Men vad är då perfekt? Kolla den nya versionen av ”Amadeus”! Då vet du.