Uppgörelsen - 12 and holding

• Svensk titel: Uppgörelsen - 12 and holding
  • Originaltitel: Twelve and Holding
  • Speltid (min): 90
  • Release (Bio): 2006-07-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-12-06

Ruby och Jacob är tvillingar och har oturen att råka ut för byns värste mobbare. När han kastar en molotovcocktail rakt in i tvillingarnas trädkoja är mobbingen inte längre en mardröm, det är en verklighet med dödlig utgång. Jacob får jobba ganska hårt och länge för att försöka ta sig ur sorgen efter Rubys död och i en värld där de vuxna inte vågar vara vuxna är han totalt ensam. Det är inte bara Jacob som lever med konsekvenserna av de vuxnas sviktande närvaro och mod utan även hans kompisar, vars öden också rullas upp med publikens vanmakt och empati för ögonen. Jacob är dock den som drar hatet längst och hans hämndplaner kommer att sätta djupa spår i allas medvetande för en lång tid framöver.

Detta är en spännande och varm ungdomsfilm i samma stil som ”Stand by me”. Den besitter samma ärliga uppsåt och tar upp frågor omkring det fruktansvärda i att bli lämnad att själv försöka bli vuxen utan vare sig karta eller kompass. Det är tufft nog om man har det och filmen väcker många viktiga tankar, varför inte bara målgruppen ska se den här. Den är minst lika viktig för föräldrar till barn i alla åldrar, lärare, poliser, ja kort sagt alla som har med barn och ungdomar att göra. Samtidigt är det en resa in i dina egna hemliga rum där känslor av utsatthet och vilsenhet väller upp.

Det är inte lätt att göra film som når fram, och speciellt inte när man brottas med sådana frågor som lätt svänger över i ett sammelsurium av platta översentimentala pinsamheter. Men detta är något så ovanligt som en film som har lyckats med den svåra balansgången. Den är på samma gång gripande och varm, rolig och äkta i sitt anslag och sitt uppsåt. Ta dig tid att se den, och gör det tillsammans med någon du bryr dig om, den har massor av bra uppslag till diskussioner som kan knacka hål på gamla överbevisningar som inte längre kan hållas för sanna. En vacker fyra till denna utomordentligt orättvist okända rulle från regissören av TV-serien ”Six Feet Under”.

Mattias Svensson