Ronin

• Svensk titel: Ronin
  • Originaltitel: Ronin
  • Speltid (min): 120

Det tog sin tid för John Frankenheimer att komma tillbaka. På senare tid har han bara gjort TV-filmer och fiaskon som "The Island of Dr. Moreau" men nu är han tillbaka på riktigt med den bästa actionfilmen sedan "Face/Off".

Ett internationellt team av yrkesgangsters får i uppdrag att stjäla en väska. Vad väskan innehåller vet ingen, ej heller vem som gett dom uppdraget.

Vilka biljakter, Yikes! Det är bara "Bullitt" och "The French Connection" som är bättre på det området. Hela filmen är väldigt mycket 70-tal. Man hittar inga av Hollywood-klichéerna som man ser så ofta nu för tiden. Här är det rena biljakter och rediga stunts som imponerar mer än det mesta.

Det enda som är mot filmen är manuset, inte replikerna utan storyn. Upplägget är bra men den saknar de ack så viktiga punkterna; början, mitten och slut. Här hittar jag början och slutet men ingen mitt. Den går på tomgång hela tiden. Katastrofen börjar direkt sedan så gör de samma saker om och om igen tills de lyckas och då är filmen slut. Som tur var fick David Mamet skriva om replikerna, det blev faktiskt så mycket så att nästa alla repliker blev ändrade. Fast ni hittar inte Mamet i förtexterna men däremot Richard Weiz som är en pseudonym för honom. Han har verkligen fått in några riktiga fullpoängare som för tankarna till "Konspirationen". Som sagt upplägget är bra med en McGuffin (sak som är viktig men vad det är får man aldrig reda på) och blandningen av gamla reliker från Kalla krigets dagar.

Regin är stilsäker det är Frankenheimer från 70-talet som är tillbaka och för att stanna hoppas jag. Det är fullt tempo i de välgjorda actionscenerna. Även om där inte är någon riktig actionskådis förutom Jean Reno så blir det ändå mycket bra.

Skådespeleriet är mycket bra även ifrån Skarsgård som har en tendens att bli stel när han pratar engelska. Det är väl det vanligaste problemet för en svensk i Hollywood men Skarsgård har nästan fått bort sin accent och man märker att han är mycket säkrare i replikföringen. DeNiro är som vanligt lysande, han visar att han även kan göra actionfilm utan några som helst problem. Reno är väl rätt så lik sin karaktär från "Mission: Impossible" och McElhone är hyfsad som deras uppdragsgivare. Sean Bean och Jonathan Pryce är knappt med.

En fräsch fläkt av action som man kan se om flera gånger eftersom det inte finns något annat liknande på repertoaren idag. Se denna och sen kan ni börja gå igenom alla 70-tals actionrullar ni hittar i videobutiken.

Andreas Olofsson