Sunshine

• Release (Bio): 2007-04-20
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-10-03

När solen håller på att dö ut och jorden gå under skickas ett team upp i rymden för att sätta nytt liv i vår stjärna. Ett uppdrag som en tidigare expedition misslyckats med av outgrundliga anledningar.

*Mindre spoiler-varning utfärdas*

"Sunshine" är en av vårens storfilmer om man ska tyda reklampelarna rätt. Vart du än går, tittar och lyssnar påminns du om att vår jord hotas av en total mörkläggning och således en smärtsam död. Solen är dock inte en stjärna i den bemärkelse som vi fått lära oss under vår skoluppväxt utan en konstruktion som inte liknar någon annan. Sju personer har nu fått uppgiften att byta ut den del som gör att solen sakta tynar bort.

Danny Boyle är den person som står bakom kameran och med filmer som "Trainspotting" och "28 Dagar Senare" sätter man redan där en relativt hög ribba. Det som imponerar mest med "Sunshine" är helt klart sättet filmen är gjord på. Ja det är CGI som vi alla blivit väl bekanta med under de senare åren, men det hela är så bra gjort att jag flera gånger häpnas. Filmen bygger på en udda idé och har ett upplägg som skulle kunna konkurrera med självaste Aliens. Men efter en bra inledning är det något som går fel. Historien går inte så mjukt och jämt som man hade kunnat hoppats utan hoppar stundtals till och jag undrar hur och varför vissa saker händer. Någonstans i mitten av filmen kommer så vändpunkten – det befinner sig en extra person ombord på rymdskeppet. En spännande och ryslig känsla kryper över mig men det som enligt mig hade kunnat bli så bra i en film med existentiella frågor och psykologisk underton blir nu, (som så många andra filmer) ett ihopplock av specialeffekter och övernaturliga krafter.

Du kommer dock ha en behållning i att se den här filmen. Skådespelarinsatser är genomgående bra och du har en ljudmix som inte går av för hackor. Det är stundtals imponerande och en i sig bra anledning att se filmen.

Skulle jag få ha något att säga till om i själva skapandet, skulle jag vilja vinkla det mer åt det etiska i att styra över gud, hur människor på jorden påverkas av den utdöende solen. Hur dessa förlitar sig på sju utvalda personer som på egen hand har mänsklighetens liv på sina axlar. Jag skulle göra filmen mer mänsklig, skippa det övernaturliga och skruva upp thriller-stämningen något. Därefter skulle jag göra klippningen något bättre och även öka temperaturen. Som det är nu förlöper allt lite väl lätt och det är endast ett fåtal gånger som min puls faktiskt ökar.

Jag säger inte att "Sunshine" är en dålig film! Den är bra, men det ligger ändå både en besvikelse och förvåning över att den inte blev så bra som den skulle kunna ha blivit - nästintill en frustration.

När filmer som "Sunshine" och "300" nu släppts under en kort intervall så ställer jag mig frågan vad filmbolagen egentligen säljer. Varti ligger produkten? Är det filmen i sig – eller som det mer uppenbart verkar vara – trailern och marknadsföringen?

Om du ska se den här filmen så rekommenderar jag att se den på bio. Ljudet och det visuella är nämligen den största behållningen i denna vårs storfilm.

Daniel Johansson, chefredaktör