Art School Confidential

• Svensk titel: Art School Confidential
  • Originaltitel: Art School Confidential
  • Speltid (min): 98
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-01-19

Jerome är en ung Picassobeundrande man. När han blir antagen till en konstskola ser det ut som han kan uppnå sina drömmars mål, dels att bli århundradets bästa konstnär och dels att träffa sin drömkvinna. Det blir förstås svårare än vad han trott. Jerome har talang, men hans sätt att måla blir knappast uppskattat i klassen. Tvärtom. Hans klasskamrater gör ständigt ner hans verk i en sofistikerad form av mobbing. På den här skolan är karisma och förmåga att känna de rätta personerna viktigare än talang för att få cred som konstnär.

Snart träffar Jerome sina drömmars kvinna, den vackra nakenmodellen Audrey. Här har han faktiskt en chans, eftersom hon blir imponerad av hans talang, men ska han kunna övervinna sin blyghet? Samtidigt går en seriestrypare lös i den lilla staden, och mördaren kan ha kopplingar till universitetet…

Det här är ännu en film som baseras på en av Daniel Clowes serier. Den första var ”Ghost World”, som också regisserades av den serieälskande Terry Zwigoff. De som har sett ”Ghost World” kommer ihåg den elaka karikatyren av konstskoleelever och konstlärare. Nu gör de en djupdykning i prettoträsket, där artonåriga killar utan att blinka använder uttryck som "estetisk expressionsmetodik" och tjejer anmärker på sina lärare för att de spelar patriarkatet i händerna för att de bara drar upp vita manliga konstnärer som historiska exempel. Det är ofta sanslöst roligt. Alla tänkbara roliga stereotyper finns också med, från prettokillen som struntar i vissa av uppgifterna eftersom de är irrelevanta för hans konst, till fjäskaren som till och med klär sig som läraren på en maskerad. Ethan Suplee levererar också roliga repliker som Jeromes vulgära och odrägliga rumskamrat, en filmstudent som trots sin omognad antagligen har förutsättningar till att bli konstnär. Max Minghella själv är rätt gullig som den blyge Jerome.

Birollerna är också välskrivna och uppbärs till skillnad från huvudrollerna av etablerade skådespelare. John Malkovich spelar den charmige men frånvarande läraren, som desperat försöker sälja sina tavlor. Steve Buscemi gör ännu en rolig biroll som snabbkäftad restaurangägare, och Jim Broadbent (”Gangs of New York”) är nästan rörande som cyniskt fyllo och konstnär på dekis. Det enda man kan anmärka på är att tempot ibland är lite väl långsamt. Fanatiska actionfans göre sig icke besvär. Men annars gör den bisarra humorn och de briljanta rollprestationerna ”Art School Confidential” till en långsam njutning.

Extra materialet är bra. Det finns en dokumentär om hur filmen gjordes, en inspelning från Sundancegalan samt bloopers (alltid lika kul) och borttagna scener. Det enda jag saknar, nörd som jag är, är en directors commentary.

Eleni Schmidt