När mörkret faller

• Speltid (min): 127
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-02-12

Från Anders Nilsson, mannen som gett oss några av svensk films få actionfilmer, "Noll Tollerans", "Livvakterna" och "Den tredje vågen", kommer nu med ett politiskt actiondrama om dagens Sverige. Nu är ju jag inte något större fan av Nilssons tidigare verk, så "När mökret faller", som hans senaste heter, fick mig inte precis att slå frivolter av glädje i soffan. Kommer ni förresten ihåg det gamla programmet "Frivolt" med Tilde De Paula? Nej, det hör visst inte hit. Hur som helst så blev jag faktiskt positivt överraskad av denna film, och även om det inte är något mästerverk, eller ens speciellt bra, så har den ändå någonting att säga oss. Och det är ju bättre än inget.

I "När mörkret faller" så får vi följa tre parallellhistorier, i sann "Short Cuts"-anda. Varje historia tar upp relevanta samhällsproblem såsom kvinnomisshandel, krogvåld, rättsväsendet eller hedersmord. Alltså brister som dagens svenska samhälle lider av, och som förtjänar att tas upp i en film. Överlag så är skådespeleriet skickligt, och det hela är berättat på ett sådant sätt så att man som tittare inte tappar fokus även om filmen varar i över två timmar. Ibland så kan man tycka att Nilsson väljer att fokusera på en av historierna under lite för lång tid, och att de andra därför tappar fart, men överlag så fungerar detta bra.

Så vart är det då skon klämmer? Jo, tyvärr så är det ju som vi alla vet så att summan av någonting ibland kan vara sämre än sina beståndsdelar. För även om "När mörkret faller" finner sin drivkraft i att vilja säga någonting till tittaren, så är det även detta som är dess största brist. Att filmen strävar efter att vara så autentiskt gör det fatalt för den att sedan inte vara det. Många av de stora frågor filmen tar upp slarvas bort, eftersom man tar de på lite för stort allvar, och gör de till parodier på sig själva. Visst kan det vara effektivt att dra någonting till sin spets för att extra tydligt kunna peka på problemet, men i "När mörkret faller" så överdriver man för mycket, och någonting som egentligen är mycket viktigt och komplext framstår därför som överdrivet och banalt. I många fall tror jag att filmen hade fungerat bättre om man hade tonat ner på allt, "less is more", som man ju säger i Beirut.

Då man inte kan ta historien i filmen på allvar, så blir det svårt att ta karaktärerna på allvar, vilket är mycket förödande i en film som denna. I vissa scener så är skådespeleriet mycket övertygande, men i allt för många så känns det krystat och överdramatiskt. Om man kan ha överseende med allt detta så är "När mörkret faller" en bra och ganska viktig film. Nu så lyckas den inte riktigt med sina intentioner och blir därmed dålig, vilket är synd. Även om den fortfarande är ganska bra för att vara dålig.