Glen or Glenda? / Jail Bait

• Speltid (min): 140
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-02-28

Den första filmen i detta dubbelpack är ”Glen or Glenda” som handlar om den unge mannen Glen som till synes lever ett bra och normalt liv tillsammans med sin fästmö Barbara. Men Glen bär på en hemlighet som han är rädd ska förstöra allting om den kommer ut. Glen är transvestit, han älskar att iklä sig kvinnokläder och kalla sig Glenda. Han vill berätta det för Barbara men är rädd för att hon ska bli upprörd och lämna honom.

Filmen är uppbyggd runt ett samtal mellan en polis och en psykolog. Polisen utreder ett fall där en man som nyligen genomgått en könsbytesoperation tagit sitt eget i liv i ren desperation och vill att psykologen ska hjälpa honom att förstå skillnaden mellan transvestiter och transsexuella, vad det är för tankar som rör sig i huvudet på dem och huruvida de kan botas. Ja, det pratas om botemedel, tro det eller ej.

Idag. 2007, är det inte många som reagerar på transvestiter och dragqueens längre. De är ju för guds skull med i Melodifestivalen! Men när kalkonregissören Ed Wood, själv transvestit, gjorde den här filmen 1953 var det många som blev väldigt provocerade. Själv tycker jag att han var otroligt modig som belyste dessa människors utsatta situation i samhället och delarna om ökad förståelse och respekt är aktuella än idag.

Även om motivet var ädelt och viljan god är det så gott som omöjligt att säga att filmen är speciellt lyckad. Sin vana trogen har Wood, som också spelar huvudrollen som Glen/Glenda använt sig flitigt av arkivbilder i produktionen, faktum är att hela 20 % av filmen består av arkivfoto! En minst sagt surrealistisk drömsekvens fick åtminstone mig att skratta av förvåning, maken till absurditeter var det länge sedan jag såg.

Den andra filmen i detta dubbelpack är ”Jail Bait” från 1954. I denna film noir får vi följa den oduglige Don Gregor som hamnar i fel sällskap. När gangstern Vic Brady lurar med honom på ett inbrott slutar det hela olyckligt då Don skjuter ihjäl en polis. Vic kommer undan men inser att han måste ta till drastiska metoder för att inte själv åka dit. Han bestämmer sig för att utpressa Dons far, plastikkirurgen Dr. Boris Gregor. Med ett nytt ansikte går han fri från polisens misstankar. Eller?

Det var inga höga förväntningar som ställdes på denna film. Jag menar, skulle Ed Wood – Ed Wood! – kunna göra en vettig film noir? Knappast! Tji fick jag, det visar sig nämligen att den här filmen, trots diverse skavanker, är riktigt bra! Visst kan dialogen tidvis kännas lite styltig och konstlad, men inte mer än andra filmer från samma era. Skådespelarnas insatser kan inte klassas som mer än knappt godkända men det är roligt att se det gamla muskelknippet Steve ”Herkules” Reeves göra sin filmdebut som polis. Givetvis ser han till att få göra åtminstone en scen med bar överkropp.

Efter filmens slut formligen slet jag mitt hår, jag kände så väl igen upplösningen av filmen trots att jag aldrig sett den tidigare. Efter ett tag föll dock polletten ner, en liknande twist har använts åtminstone en gång till under senare år och jag vet att trogna tittare av TV-serien ”Nip/Tuck” kommer att sitta med ett igenkännande leende på läpparna.

Så är det då betyget. ”Glen or Glenda” är i sig inte värd mer än en svag tvåa, men ”Jail Bait” lyfter definitivt upp den här utgåvan till en trea.

Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret.