Plague, The

• Svensk titel: Plague, The
  • Originaltitel: The Plague
  • Speltid (min): 84
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-12-12

Clive Barker är en sann skräckikon, men idén om att hans namn skulle garantera kvalité gick i stöpet den dag Hal Masonberg tog sig an “The Plague”. Men det är Clive Barkers namn som står framför titeln, trots att han i själva verket inte gjort mer än att producera skiten, som i det här fallet skulle kunna betyda att han fått sig en slant bara för att låta dem utnyttja hans namn. I skräcksammanhanget skulle man kunna säga att han sålt sin själ till djävulen… eller sitt namn, åtminstone.

James Van Der Beek spelar huvudrollen. Han har tidigare setts spela huvudrollen i “Dawson’s Creek”, och icke att förglömma så gjorde han en strålande insats i “Rules of Atrraction”. Likt Barker verkar Van Der Beek mest vara ute efter påfyllning till pengapungen, för jag har sällan skådat en mer oinspirerad skådespelare

Så vad handlar den om? Alla barn faller i koma, vaknar upp 10 år senare som zombieliknande filurer , och de gör i sin tur livet surt för de äldre. Mer handling än så är det inte, och efter en någorlunda intressant prolog så finner sig huvudpersonerna i en renodlad survival horror-film. Problemet är att det inte finns något som helst driv - den är knappt våldsam! Jag tänker inte bemöda mig att rada upp allt som är dåligt i filmen, för det finns helt enkelt inget som är bra.

Produktionsmässigt görs det bättre projekt i gymnasieskolorna med medieprogram, vilket i sig inte behöver vara negativt, men kom ihåg gott folk - Clive Barker satte sitt namn på den här filmen! Det krävs mer än en tjugonde “Hellraiser”-uppföljare för att du ska bli förlåten.

Sebastian Lindvall