Snake Eyes

• Svensk titel: Snake Eyes
  • Originaltitel: Snake Eyes
  • Speltid (min): 98
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-08-09

En polis i Atlantic City bevittnar mordet på USAs försvarsminister under en boxningsmatch med 15.000 åskådare som vittnen, polisen har tiden emot sig att avslöja konspirationen och gripa mördaren.

Fööör mycket Brian DePalma, för många underliga kameravinklar och för mycket experimenterande. Ännu en sommarfilms-besvikelse. Jag har inte sett "Saving Private Ryan", "Zorro" och "Arkiv X" än. De tillsammans med "Dödligt Vapen 4" verkar vara de enda bra filmerna denna sommar.

Början av filmen är tänkt att få oss att tro att allt var filmat i en tagning men vilken idiot som helst kan se att de klippt varje gång en person går förbi eller, om de går förbi en pelare. Det är väldigt patetiskt att de inte kunde göra det på riktigt som den superba filmen "Spelaren" gjorde. Sen så passar det inte in i filmen heller.

Alla dessa kameravinklar och suddigheten gjorde det svårt att följa med, även om där inte är mycket till story att följa. Jag vet att det skulle få oss att känna som att vi såg det som de - genom deras ögon. Detta kan fungera en eller två gånger i en film men inte tio till femton gånger under 90 minuter. Nu till suddigheten, Carla Guginos karaktär behöver glasögon. När hon blir av med glasögonen ser vi det som hon ser genom hennes ögon. Allting är suddigt och det började göra ont i mina ögon. De gjorde en liknande sak i "Cop Land" där vi fick höra allt som Sylvester Stallones karaktär hörde saker (det ringde högt i hans öron), jag tyckte också detta var jobbigt. Det är tänkt att det skall vara så med det känns inte som de vill att det skall kännas. Det är bara jobbigt.

Kameravinklarna som vi blev vana vid i "Mission: Impossible" finns med här. Ni vet när man såg karaktärerna underifrån. De använde dessa vinklarna ofta i restaurangscenen i "Mission: Impossible". Det fungerade väldigt bra där och filmen är enligt mig en av 1996 bästa filmer. Här använde de vinklarna hela tiden, efter en och en halv timme så är man väldigt trött på det. Det fungerar helt enkelt inte.

Skådespeleriet är inget att skryta med, Gary Sinise och John Heard (i de få scener han var med) är de enda som gör ett bra jobb. Nicolas Cage överspelar i flera scener, jag älskade honom i "The Rock" och "Face/Off" men här faller han med i golvet med näsan före. Det är som om han inte brydde sig om skådespeleriet. Jag kände inget för karaktären, den var bara inte trovärdig. Carla Gugino har samma problem, plus att hon inte har vad som behövs för en kvinnlig huvudroll. Det är tänkt att det skall finnas en viss relation mellan Nics och Carlas karaktärer men de tar sig ingen tid i manuset för att utveckla denna relation som de bygger upp. Därför blir relationen lika trovärdig som deras karaktärer. Gary Sinise gör samma roll som i "Ransom" men om karaktären är skriven så ska man ju sätta en skådespelare som man vet gör ett bra jobb med den.

Så hur var filmen i fråga om handling och spänning? Jag fann inte filmen det minsta spännande, där var bara två scener som skulle vara spännande - en jaktscen på hotellet och slutscenen. På tal om slutscenen, det var ett av de sämsta sluten någonsin. De skulle behållit det slut de hade från början men klippte bort och ersatte med denna skit. Där var två stor hål i manuset - det första är att det fanns inget sätt som helst polisen kunde ha vetat vem mördaren var i slutet. Det andra var när Nic snackar med Carla om slutscenen. Han pratar om det slut de klippte bort- inte det nya.

De bygger heller inte upp Nics karaktär tillräckligt, det är tänkt att hans ska vara korrupt och ta emot mutor. Men man får aldrig känslan av att han är en "bad guy", det känns som han är en "good guy". Det är därför förvandlingen till hjälte inte fungerar alls. Handlingen var inte det minsta oförutsägbar eftersom de berättar allt efter en halvtimme.

Undvik och vänta till den kommer på video, om ens det. Kan vara något för Gary Sinise-fans.

Andreas Olofsson