Princess

• Svensk titel: Princess
  • Originaltitel: Princess
  • Speltid (min): 77
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-01-02

I ”Princess” styrs porrvärlden av äckliga gubbar som utnyttjar unga flickor, och det är fullt försvarbart att avrätta dessa gubbar. Inte ens polisen har något större intresse av att ge dem upprättelse.

Prästen August kör efter devisen öga för öga, tand för tand, när han efter systern Christines död tar hand om dennes femåriga dotter Mia. Detta är en dansk animerad film, med hyffsad snygga bilder, men med ett magont som är svårt att bortse ifrån. Visst vill man sitta och hålla dessa hämndaktioner om ryggen, jublandes när svinen ligger på rygg och kvider. I gamla filmfragment spelas historien upp, om Christine och hennes bror August, och deras öde sedan båda, och då framför allt Christine, hamnat i porrindustrins händer. Men bilderna låter oss knappast lära känna Christine närmare. Och Augusts agerande tycks aldrig rättställas, varför handlar han som han gör? Varför är våld okej men porr något fruktansvärt?

Mest intressant är frågeställningen kring Mia, barnet som växt upp på en bordell och därigenom fått en helt annan syn på vad man exempelvis kan leka i en sandlåda. Hur ändrar man ett barns värderingar? Och vem kan avgöra vad som är rätt och fel? Ett barn kommer alltid att se upp till sin mamma, vilket yrke hon än må ha haft.

Förutom den jobbiga känslan i magen av svårigheten att sympatisera med huvudkaraktären i filmen, August, så tycker jag inte man gör ett speciellt bra jobb med att knyta ihop säcken på slutet. Kanske för att det inte finns någon enkel lösning. Men världen som uppvisas är sannerligen svartvit. En produktion som åtminstone jag har svårt att se som ett ordentligt inlägg i porrdebatten. Vilket kanske inte ens var dess mening; men vad VAR då dess mening kan man fråga sig? En film för dig som sympatiserar starkt med Gamla testamentet?

Nej, danskarna har gjort bättre än det här. Och hur mycket det än behövs att någon tar sig an att kritisera porrvärlden, så inte är detta det rätta sättet… Hur coolt det än kan tyckas, dansar pekpinnarna för nära rutan.

Lina Arvidsson