Death of a President

• Speltid (min): 90
  • Release (Bio): 2007-04-20
  • Tagline: Do not rush to judge.

“Death of a President” är en så kallad mockumentary, det vill säga en medvetet iscensatt dokumentär som gärna lånar friskt från spelfilmsformen. Innan första halvtimmen har passerat så annonseras det i tv-nyheterna att George W Bush har avlidit av två skottskador. Genom intervjuer och annat material får vi följa utredningen av den stora frågan - vem var det egentligen som sköt Bush?

Ämnet är ytterst provokativt, speciellt i den tid vi lever i där aggressiva protester och Bush-hat är en del av vardagen. Från skaparnas sida är den ändå mer nyanserad än vad jag vågat hoppas på, då den gärna kokar ihop extrem Bush-fientlighet med flaggviftpatriotism. Hybriden kommer ikapp filmens form och står nära något som liknar verklighet.

Stor klapp i ryggen på de som ansvarat för det digitala efterarbetet. Man har använt sig av Bush från tidigare material och därefter lyckats klippa in honom i nyfilmade scener, och resultatet skulle kunna få den mest skeptiske att tappa hakan.

Ett fiktivt mord på en levande person från verkligheten är så magstarkt att bara idén ger mig fjärilar i magen. Visst är den stundtals lite för spännande för sitt eget bästa, och ibland märker man av regissörens dramaturgiska ambitioner som råkar stå i vägen för autenciteten. Själva mordscenen är nog höjdpunkten, då allt går så snabbt till att man blir verkligt chockad, och för en sekund glömmer jag helt bort att det är iscensatt.

Birollerna och de offentlig händelserna är filmens starka sida. Presskonferenserna och klippen från protesterna är briljanta, men de närgånga intervjuerna med Bushs närmaste vänner och fiender är för bra för att vara sant, och till slut ser man tyvärr bara skådespel. Men än sen? Det är ju skådespel det rör sig om, och att upphovsmännen ens får oss att tjata om något annat är ett tecken på att de lyckats.

Sebastian Lindvall