Wilderness

• Speltid (min): 93
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-04-10
  • Tagline: It's not about revenge. It's about punishment.

Värstingarna på ett brittiskt ungdomsfängelse driver en av sina medmänniskor till självmord. Som konsekvens skickas hela gänget till en öde ö för att lära sig vett och etikett, men något verkar redan ha bosatt sig på ön. Något ondskefullt som bara lurar i buskarna, i väntan på rätt tillfälle…

“Wilderness” ger först intrycket av att vara en monsterfilm, men så stapplar den vidare och vad som såg ut att vara ett sidospår visar sig vara huvudintrigen. Filmen utvecklas successivt till en härlig survival horror-tripp som utspelar sig på britternas grådaskiga motsvarighet till Robinsonön. Blodet sprutar när tillfälle ges, och gore-effekterna håller generellt väldigt hög kvalité.

Manuset är inte banbrytande, men några överraskningar finns i skjortärmen. Dialogen är hård som så bör när det gäller kriminella ungdomar, men skådespelarna orkar inte alltid bära upp de hårda orden. Som resultat faller prestationerna i tid och otid, och tankarna förs mot förbannade naturelever istället för renodlade värstingar.

En ny skräckfilmsvåg vilar över oss. Den har hållit på i ett flertal år, och genrenördar världen över jublar. Men en våg som hållit på lite för länge kräver sina konstgjorda strömmar. För tyvärr släpps det ett antal känslokalla produkter för varje guldklimp som levereras. “Wilderness” tar avstånd från hela maskineriet och kör hårt på sin egen grej. Ibland är en frisk fish & chips-fläkt allt som krävs för att konkurrera med sina amerikanska motsvarigheter.

Strunt i skrikande amerikanska ungdomar som sitter fastkedjade i skitiga miljöer. Glöm att “Saw” var en enda marknadsundersökning för amerikansk film. Ignorera vad som släpps på bio för tillfället, spring istället till videobutiken och hyr “Wildeness”. Låt dig underhållas av köttätande schäfrar, en galning med armborst och vresiga britter som bara väntar på att få halsen avskuren!

Sebastian Lindvall