Deadly Companions

• Svensk titel: Deadly Companions
  • Originaltitel: Deadly Companions
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-04-25

Yellowleg är en dyster revolverman med bakgrund i nordstatsarmén. Efter att ha räddat en man från att bli lynchad för falskspelande föreslår han att de, tillsammans med pokerfuskarens vapendragare, ska råna en bank i Gila City. De accepterar inbjudan med reservation, som de sydstatare de är litar de inte fullt ut på en yankee.

Väl framme i Gila City visar det sig att några andra har hunnit före dem till banken. Detta hindrar dem dock inte från att försöka lägga vantarna på bytet och eldstrid uppstår. När röken lagt sig upptäcker Yellowleg att han råkat skjuta ihjäl en nioårig pojke. Pojkens mor, som arbetar som dansflicka på en närliggande saloon bestämmer sig för att ta kroppen till Siringo, där fadern ligger begravd sedan många år. Vägen dit är dock kantad av faror och apacher och ingen av stadsborna vill hjälpa till. Yellowleg erbjuder sig att eskortera henne till gravplatsen men hon tackar bestämt nej, hon vill inte ha något med sin sons baneman att göra. Ensam beger hon sig ut på prärien. Yellowleg och hans kumpaner bestämmer sig för att följa efter och skydda henne, vare sig hon vill eller inte. Det blir en lång färd där mycket kommer att hända…

Sam Peckinpah. Hör på namnet. Inte många regissörer har en sådan machostämpel som just Peckinpah. 1961, åtta år före den enorma succén med ”Det vilda gänget” regisserade han filmen ”Deadly Companions”, eller ”Hämnare från Gila City” som den hette på svenska biografer när det begav sig, med Brian Keith och Maureen O’Hara i huvudrollerna. Det är en snyggt filmad western med mångfacetterade karaktärer. Här handlar det inte om svart eller vitt utan det är mycket mer komplicerat än så, något som känns ovanligt och fräscht i westernfilmer från den här eran. Brian Keith’s Yellowleg är en hjälte och skurk i samma grubblande, dystra person och Maureen O’Hara är perfekt i rollen som den starka, plågade modern som förlorar allt.

Gillar ni westernfilmer som t ex Clint Eastwoods ”De skoningslösa” är jag övertygad om att ni även gillar denna. Föredrar ni MTV-westerns som ”Young Guns” bör ni ändå avsätta 90 minuter till att njuta av Peckinpahs ”Deadly Companions”. Jag tror inte att ni kommer att ångra er.