Labyrinth of Passion

• Svensk titel: Labyrinth of Passion
  • Originaltitel: Laberinto de Pasiones

Pedro Almodóvar har fått allt mer status i filmbranschens snabbt bultande hjärta. Allt han tar sig an blir rosat. Men jag har kanske inte varit en av dem som sett hans goda sidor. Jag måste erkänna att Labyrinth of Passion är den första filmen av Pedro Almodóvar som jag har sett. Detta är självklart en skam då mitt främsta intresserad är film. Men det har liksom byggts upp en tjock mur mellan mig och Pedros filmer. När jag till slut tvingade mig själv att trycka på play blev jag faktiskt glatt överraskad. Jag tror att jag kommit till den insikt som så många redan gjort – Pedro är ju det bultande hjärtat i filmindustrin!

Jag kan inte riktigt redogöra för vad filmen egentligen handlar om. Titeln avslöjar en hel del då det faktiskt är en labyrint av passion i denna film. Det är så många personer och sidospår vi får följa. En av huvudrollskaraktärerna heter Sexilia och jag tycker att hon sammanfattar filmen rätt bra då allt handlar om sex. Filmen är extremt underhållande, speciellt den vansinnigt fjolliga skådespelaren som spelar in en porrfilm i genren splatter. Det är just denna känsla av absurda och komiska inslag som Pedro har näsa för, och sådant faller jag för direkt.

Jag vet dock inte riktigt varför jag tycker att filmen är så bra. Kanske är det för att den är så annorlunda. Jag är ofta rätt bitter på den ”traditionella filmindustrin” med hjälte, babes och produktplacering. Jag tror att Labyrinth of Passion är intressant för dess originalitet. Sen att jag har en inre dröm om att få vara med om 80-talet i vuxen ålder gör att filmen blir ännu mer intressant. Filmen väcker därför oerhörda känslor då jag blir både lycklig och olycklig över att få se ett så färgsprakande 80-tal som i denna film. Jag vill liksom vara där då det begav sig.

Filmen har rätt dåligt tempo, men eftersom samhället hade en annan rytm på 80-talet är det inte så konstigt. Idag ska allt gå så snabbt som möjligt. Här får man istället tid att reflektera över de klockrena replikerna och den fantastiska miljön. Men viktigast med filmen är väl det faktum att kärleken inte har några gränser, inte ens i en passionslabyrint.

Jag ska genast titta på fler filmer av Pedro Almodóvar och hoppas på att jag inte behöver ångra det smicker jag nu gett honom.

Love. Peace. Over and Out!

Anna Axelsson