Pulse

• Speltid (min): 85
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-04-12
  • Tagline: You are now infected.

“Kairo” var en fantastisk film, regisserad av den japanske visionären Kiyoshi Kurosawa, en man som ofta nämns bland främsta mästarna av modern asiatisk film. Han utnyttjade den asiatiska skräckfilmsvågen och inkluderade ett svarthårigt flickspöke som förklädnad för något mycket större. Filmen var en oroväckande dystopi som ställde filosofiska frågor om livet efter döden, och han utforskade interagerandet mellan människor och spöken. 2006 släpptes “Pulse”, den obligatoriska amerikanska remaken. På ytan kan det se ut som samma film, men har man verkligen tagit tillvara på innehållet?

De döda passerar över till mänskliga världen genom ett trådlöst nätverk som styrs av datahackern Josh (Jonathan Tucker). Läs föregående mening ett par gånger och fundera på om du verkligen vill se filmen. Hursomhelst, han knyter repet runt halsen innan hans misstag blir känt bland nära och bekanta, så mysteriet ska lösas med flickvännen Mattie (Kristen Bell) i spetsen. Det visar sig vara svårt, då spökena successivt tar sig ut ur datorerna och stökar till i mänskliga världen, bland annat i en tvättstuga.

Wes Craven har tillsammans med Ray Wright skrivit manuset. Den senare är trots allt manusdebutant, så honom kan jag förlåta, men Craven är ju en skräckfilmsmogul. De har adapterad den japanska förlagan, och det var givetvis ingen överraskning att berättelsen skulle förenklas för den västerländska publiken, men jag börjar undra ifall Wes Craven ens förstår originalet på egen hand. För det är inte mycket av det goda från “Kairo” som framgår i denna remake.

“Pulse” hinner knappt komma igång innan den slutar. Filmen är en enda startsträcka, som varken serverar skrämseleffekter eller filosofiska frågeställningar. Samtidigt kan jag inte påstå att jag avskyr filmen, för den flyter på utan några större irritationsmoment. Kul.

Sebastian Lindvall