Valley of the Wolves: Iraq

• Speltid (min): 120
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-05-04

"Valley of Wolves: Iraq" ser inte mycket ut för världen om man hittar den i videohyllan och ser dess omslag. Hur många b-krigsfilmer som släpps direkt till dvd till kan vi nödvändigtvis behöva. Vi vet att amerikanerna kommer att skjuta ner alla mörkhjärtade dummingar, och vifta med sin sjärnspränglade banner i en kvart. Men så kikar man möjligen lite närmare på fodralet, och ser att det inte alls stämmer. Filmen är nämligen en Turkisk produktion, och är en av de väldigt få filmer där Amerikanerna faktiskt är bad-guys. Självklart har filmen upprört hela USA, och även förbjudits på vissa håll, men kanske är det bara lite nyttigt att de får känna på hur Tyskarna och Ryssarna måste känna.

Man kan se denna film som någon slags motreaktion till mediernas, och Fox News, nyhetsrapportering från stridigheterna i Iraq där folket på vår sida av globen ständigt pumpas fulla av tvivelaktig information. Nödvändigtvis så är inte nyheterna osanna, men de smarta nyhetsjättarna väljer att filtrera bort den del av informationen som kan tänkas få deras tappra fosterland att framstå i dålig dagér, eller störa landsmännens nattliga sömn. "Valley of Wolves" är egentligen ingenting annat än samma sak, fast helt tvärtom. Här är det istället Amerikanerna som är ensidiga ondingar, och man väljer att censurera bort de riktigt svåra dilemman som ligger som grund för konflikten. USA och deras ledare framställs som närmast nazistiska i både handling och tanke, då de istället för att rena rasen är besatta av tanken att "skapa fred, hur många arabers liv det än må kosta." Det finns många hemska och tillika överdrivna scener i filmen, men det hemskaste av allt är väl att allt någonstans har verkligheten som grund. Det hela kan ses som ett uppförstorat, stilliserat kollage över USA:s översittarfasoner och inskränkthet.

Även om man kunde önska mer gråskala, istället för bara svart eller vitt, så är filmen ändå underhållande av det enkla faktum att den är nyskapande. I sitt hantverk så känns allt väldigt Hollywood och storslagenhet, men jag tror aldrig att vi tidigare sett Amerikanerna som den uppenbara fienden i en film. Bara detta gör egentligen filmen värd att se. Sedan så är ju ett plus de duktiga amerikanska skådespelarna som gästspelar. Billy Zane är lika duktig som obehaglig, som den amerikanske ledaren, och Garey Busey är lika rolig att återse som alltid i sin roll som obehaglig läkare.

Vad som hindrar filmen från ett godkänt är endast hur den urvattnas frammåt slutet. Istället för att sluta när den är på topp, så spelar den länge på övertid och tappar såsmåningom hela sitt existensberättigande. All politik knuffas åt sidan till förmån för lite gammal hederlig tokaction, vilket känns mycket synd, och gäspframkallande. Filmen hade kunnat klippas ner med ett par kvartar och på pappret varit mycket bättre än den nu är. Jag tycker ändå att ni alla, även om jag inte kan tilldela ett högre betyg än det näst sämsta, att ni alla ska ta och se filmen på grund av vad den är. Om ni sedan är sådanna människor som gillar evighetslånga skottstrider och bilvrak som exploderar så kan ni lätt höja betyget ett snäpp.