Let's Go To Prison

• Speltid (min): 86
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-06-13
  • Tagline: Välkommen till livet på kåken!

”Let’s Go To Prison” handlar om John Lyshitski (Dags Shepard) som ständigt avlöst ett fängelsestraff med ett nytt. Han ser bara en person som orsakat att hans liv ser ut som det gör – domaren Nelson Biederman. Nu ska han äntligen hämnas, men p.g.a. av Johns ständiga otur dör Nelson Biederman innan han hinner inleda sin hämndauktion. Nu finns det bara en sista utväg – att hämnas domarens son, Nelson Biederman IV (Will Arnett)! För att göra allt mer komplicerat måste detta utspelas inom fängelsets väggar. Hur ska det gå?

Jag måste erkänna att jag lät denna film vara osedd ett bra tag. Jag ville helt enkelt aldrig trycka på play då jag tyckte att omslaget såg ut som en ”sådan där komedi”… Jag borde ha vetat bättre – för visst är det insidan som räknas. Min första instinkt var, såklart, helfel. ”Let’s Go To Prison” är nämligen en vansinnigt rolig, skrämmande enkel och händelserik komedi.

Jag tror att det kanske är detaljerna i filmen som gör att helheten blir så bra. Den innehåller inte heller någon lätt humor som omslaget ger sken av. Man får liksom inte (nästan) alla skämt serverat på ett silverfat, och även om filmen kryllar av bögskämt, rasistiska påhopp och uppenbara riktningar är denna film värd de 86 minuter det tar att se på den. Att vädret är riktigt kasst just nu i södra Sverige bidrar också säkert till att denna film upplevs så bra. Tipset är alltså att se den här filmen en kulen dag!

Manuset i filmen är ovanligt bra för att vara en komedi. Med en portion av bröderna Coen tror jag att denna film hade varit en stark femma. Nu är det inte så, utan det är en komedi a´la Bob Odenkirk vilket gör att denna film lägger sig på en stark trea. Det är en helt okej film, men den har stor potential att vara en mer än okej film (med rätt casting, manusbearbetning och nytt foto hade denna film kunnat vara ett storverk). Det blir dock aldrig långtråkigt i filmen, och det är kännetecken ett på att manuset verkligen är bra.

Man tror dock att slutet är uppenbart… men även där blir man snopen! Två gånger har denna film gett sken för att vara något den inte är. När det inte blir som man förväntat blir man alltid positivt överraskad. Det kunde ha varit så dåligt, men istället var det så bra! Jag avslutar liksom filmen med ett haha!

Anna Axelsson