Under belägring 2

• Svensk titel: Under belägring 2
  • Originaltitel: Under Siege 2
  • Speltid (min): 96
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-11-16

Under Siege, eller Under Belägring på inrikiska, blev en veritabel succé i Sverige. Filmen var inte alls dålig trots Tommy Lee Jones överspel och Steven Segals...spel. Man har friskt blandat blodig action med snabba, humoristiska repliker och en begynnande romans adderat med Erika Eleniaks rätt uppseendeväckande nakna bröst.
Berättelsen om ett kapat Amerikanskt krigsfartyg visade sig vara en profitabel idé och naturligtvis genererade succén en massa kopior och som sig bör, även en uppföljare. Under Siege 2 heter den och låt oss genast säga att där ettan var lätt originell och rentav underhållande är tvåan manusmässigt en katastrof.

Trots detta katastrofmanus och Steven Segals uttryckslösa s.k. skådespeleri finns det i filmen en behållning. Man ser att filmskaparna slösat friskt på producenternas pengar, men det har lönat sig ty visuellt är filmen helt OK. I själva verket skapade filmen fotografer en ny kamerateknik där förbisvischande landskap kontinuerligt förändras och förhåller sig rätt i sceneriet oavsett hur kameran rör sig i inspelningsstudion. Ni trodde väl inte att man fotat filmen på ett riktigt tåg. Endast vissa exteriörscener är ombord på ett riktigt tåg. Och så hade man ju modeller, naturligtvis.
Hur som helst, visuellt är filmen helt acceptabel. Samma gäller ljudet och musiken. Standardgrejer i standardformat. Inget märkligt, inte dåligt.

Steven Segal, Casey Ryback, drabbas av oturen att finna sig själv på ett tåg tillsammans med en ung tös, släktingen Sarah Ryback då det visar sig att ett gäng terrorister utrustade med en massa vapen och ett datorsnille kapar tåget. Kocken Ryback vrider nacken av alla bovar och slutligen går han en kamp mot huvudterroristen spelad av megaäckeln Everett McGill. Oooo, vad originellt. Det blir aldrig spännande och actionscenerna, trots att de är väl utförda, är av standardformat. Slutklämmen är lika overklig som omöjlig och med facit i handen så tror jag inte att en seriös filmdiggare får speciellt stora vibbar av denna film.

Allt är inte genomgående kasst. Kvalitén på DVD:n är mycket bra och ljudet passar även de mera krävande fantasterna. Som 2 timmars underhållning är filmen acceptabel och man kan hämta en macka eller gå och pissa utan att pausa. Filmer kommer och går, det får man acceptera och faktum är att även dessa filmer är viktiga. De ger oss referenser och perspektiv och hjälper oss att förstå trenderna i Hollywood. Kassasuccén ger de stora studiorna och filmskaparna en massa klöver som de välvilligt spenderar på annat skit… eller på bra filmer.

Geoff Murphy står för regiarbetet som kan kategoriseras som schablonaktigt. Yrkesman utan ambitioner. Hans tidigare verk består av storfilmer (ironi) som bl.a. "Young Guns 2", "Freejack" och "The Last Outlaw". Dock har denna Nya Zeeländare skapt ett projekt som i mina ögon kan kallas för ett mindre mästerverk, nämligen "The Quiet Earth", som är en berättelse om den sista människan på jorden. Märkligt vacker och tänkvärd film. Finns nog på video i någon udda uthyrningsaffär. Se den!

Under Siege 2 är en actionfilm utan hjärta, skadligt tidsfördriv för påverkningsbara ungar och ett mästerverk för dem som anser Steven Segal vara en ny De Niro. För oss andra har filmen ingen större betydelse.