Black Snake Moan

• Speltid (min): 115
  • Release (Bio): 2007-06-01
  • Tagline: Everything is hotter down south.

Lazarus (Sam Jackson) har just blivit av med frugan som flydde stan med hans lillebror. Livet håller på att förlora sin mening, men plötsligt en dag finner han Rae (Christina Ricci), en trasig tjej som legat med hela stadens byfånar och däremellan experimenterat med droger och tagit till flaskan. Sådant som hon sysslar med när hon inte försökt lappa ihop förhållandet med sin stora kärlek Ronnie (Justin Timberlake). Lazarus hittar alltså Rae, som ligger avdäckad, påtänd och misshandlad. Hon må ha lämnats för att dö, men den gamle bluesräven Lazarus ser det som ett uppdrag från Gud, att han ska styra upp tjejens liv och på vägen kanske få ordning på sitt eget.

"Black Snake Moan" skiljer sig från det mesta annat som visas på vita duken, inte enbart till handlingen utan just hela paketeringen. Det är en stekhet sydstatsskildring, och svetten rinner i pannan bara man tittar på de vackra gultonade bilderna. Musiken står även i fokus, precis som i hans föregående film "Hustle & Flow", som till och med hjälpte rapgruppen 6 Feet Mafia att vinna en Oscar. Allteftersom Lazarus tar fram guran och levererar sydstatspoesi klarnar det plötsligt för mig, och jag inser att "Black Snake Moan" är en illustrerad blueslåt. Underbart. Än en gång känner man svetten i pannan, men inte vill man stå i skuggan under den här filmen.

Skådespelerna kör verkligen sin grej, och trots att Sam Jackson ofta spelar Sam Jackson så lyckas han ändå ge liv till bluesmannen som vänt ryggen mot Gud. Enligt mig är det här en av hans bästa insatser sedan "Pulp Fiction", och då talar vi om en man som gör ett jävla gäng filmer per år. Christina Ricci är även hon duktig som bär upp en såpass komplex karaktär på så liten yta, för egentligen borde Rae ha fått mer utrymme. Filmen har ett psykologiskt inslag som inte Craig Brewer riktigt våga gräva djupare i. Filmen ställer två välskrivna karaktärer mot varandra för att komma fram till en gemensam slutsats. Man hoppas på att 1+1=2, men karaktärerna borde inte nöja sig, då båda kompromisslöst förtjänar att stå i centrum.

Det här är en fin skildring av många olika saker, och kan därför uppfattas som ojämn och även lite mysko, såhär i mainstreamsammanhang. Men "Black Snake Moan" är en riktigt bra film, som är skriven och regisserad av en man som nog har några mästerverk i bakfickan...

Sebastian Lindvall