Reaping, The

• Svensk titel: Reaping, The
  • Originaltitel: The Reaping
  • Release (Bio): 2007-06-24
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-10-31
  • Tagline: Thousands of years ago there was a series of bizarre occurrences that many believed to have been the

Hostel-filmernas mordiska gatubarn och industriella förfall skapade starka reaktioner i Slovakien på grund av den nidbild Eli Roth gav av landet. Tydligen finns där inga småkids som tar livet av folk i jakt på tuggummi. Den inhemska reaktionen ville påvisa att Slovakien inte var något farligt land medan Roth vid flera tillfällen gav motargumentet att folk trots idel fiktiva motorsågsmassakrar fortfarande åker till Texas.

Texas och framförallt den amerikanska Södern är en frekvent återkommande skräckfilmsfond i vilken en armé av klichéer lever och frodas, både när det gäller mord och religiös nitiskhet. Ett klart exempel på detta finner vi i thrillern ”The Reaping” där plötslig död delar rum med oförrätter av biblisk art. Filmens titel till trots ger större delen av de 100 minuterna varken något skördande av själar eller majs. Vad vi istället får är en tämligen barskrapad historia om hur nyfunnen humanistisk skepticism vandrar över i religiositetens gamla gängor.

Katherine Winter (Swank) är något av en personifiering av teodicéproblemet. Som idealistisk missionär ser Katherine sin tro försvinna den dag hennes make och dotter mördas, till följd av sorgen lämnar hon sin gud då han så tydligt har försakat henne. Tomheten ersätts med en vetenskaplig karriär där den forna nunnan far världen runt för att avslöja religiösa helbrägdagörare och möta påstådda helgon med rationella förklaringar. Det är i den mycket vaga rollen som religiös expert (antropolog? religionsvetare?) som Katherine kommer till den schablonartade lillstaden Haven. Genom läraren Doug (David Morrissey) kommer exnunnan i kontakt med det tydligt bibliska problem som plågar staden ty Haven är endast en fristad för gammaltestamentliga gissel. Stadens flod har färgats röd till följd av att en flicka har mördat sin bror och Katherine måste med hjälp av sin assistent Ben (Idris Elba) förklara den ena bibliska plågan efter den andra.

The Reapings största problem är varken den fördomsfulla bilden av Södern eller den genomskinliga intrigen även om dessa aspekter tål att malas. Frågan varför Swank kunde ställa sig framför Stephen Hopkins kamera är lika svårbesvarad som vilket teodicéproblem som helst. I en totalt sönderregisserad roll skrider Swank omkring utan direkta emotionella anknytningspunkter och slutar i många fall som lightversionen av en lättövertalad Dana Scully. Om Katherine Winter hade gestaltats av Jennifer Love Hewitt (flickan som kunde viska med spöken) skulle ett anonymt direktsläpp på video vara ofrånkomligt men i och med den tvåfaldiga Oscarvinnaren Swanks närvaro är filmens bioexistens ett plågsamt faktum.

Farsoter och bibliska brödramord borde tillföra något till filmens blekta spänningsmoment men en så simplistisk och hackig behandling av Egyptens plågor förvärrar bara The Reapings slutgiltiga dom. Andra Mosebok får trängas med en förbiskymtande bibeltext om satanism i flerfärgstryck och till råga på allt även en egenproducerad mordsymbol. Fundersamt undrar man varför en film som fokuserar så hårt på tro tar så lättvindigt på densamma.

Då den sedvanliga lynchmobben dyker upp bland pickuptrucks och hagelgevär går tankarna tillbaka till den slovakiska barnskaran, men några kritiska röster från Södern hörs inte. Reaktionerna mot filmen kommer däremot från ett land längre söderut. I filmens första scen där Winter etableras som det rationella förnuftets fanbärare skickas exnunnan till den chilenska staden Concepción. I undersökandet av ett lokalt helgon möts Winter av en nedgången industriell stad vilket har fått stadens borgmästare att reagera. Hon menar att staden inte alls är smutsig eller underutvecklad och uttrycker en förvåning över hur en så undermålig research kan föregå en film med en budget på 50 miljoner dollar. Min förvåning stannar vid begrundandet över varför ”The Reaping” överhuvudtaget existerar.

Stefan Björnlund