Speed Racer

• Release (Bio): 2008-05-09

Ett racingäventyr man vill ska ta slut

En bild säger mer än tusen ord. En klyscha som stämmer in i många avseenden. Däribland om man plockar upp DVD-filmen ”Speed Racer” i videobutiken. Framsidan säger nämligen allt om innehållet. Tilltalar de animerade framtidsbilarna dig? Eller väcker den tivoliliknande bakgrundsmiljön ditt intresse? Då gillar du förmodligen filmen också. Tycker du å andra sidan precis som undertecknad; att framsidan ser ut som en blandning mellan ett dåligt tv-spel á la ”Flat out” och en reklam för nya leksaksbilar som kommer att finnas på marknaden max ett halvår innan varenda unge tröttnar på dem? Då är frågan om du ens kommer titta klart de 129 minuter som filmen varar.

För faktum är att även om ”Speed Racer” vänder sig till 10-åriga pojkar så är den inte på långa vägar så pass nyskapande att den klarar av att hålla kvar någons intresse filmen ut. Racen saknar tävlingsanda, karaktärerna är färglösa och storyn är patetisk.

”Speed Racer” är en filmatisering av en japansk animeserie. Bakom rodret sitter bröderna Wachowski vars debut kom med den tredje filmen i Matrixtriologin. Men där de lyckades i ”Matrix Revolutions” misslyckas de i ”Speed Racer”. Som en kontrast till Neo som faktiskt bär upp hjälterollen Matrixfilmerna igenom står huvudrollsinnehavaren Speed Racer, en racingstjärna som kommer från en familj vars själ och hjärta är dedikerat racing. Speed Racer kör en blixtsnabb Mach 5 och slänger sig in i diverse bataljer med ett mål i sikte; att rädda familjens företag. Rollen som hjälte tappar Speed Racer redan under sitt första tävlingslopp i filmen. Scenerna är utdragna och på något vis så stjälper de hela idén om att skapa en spännande racingmiljö. Hela scenariot slutar med att man sitter och längtar till loppet ska ta slut. Och hade jag tittat på filmen tillsammans med min 11-åriga systerson så hade denne lämnat för att gå in på sitt rum och spela ”Need for speed” istället.

Det enda planet som bröderna Wachowski alltså lyckas på är att återge en rättvis bild av filmen med hjälp av omslaget. De få som gillar det kommer ta med sig fodralet fram till videobutiksexpiditen och be att få hyra hem den emedan majoriteten kommer att titta på den en kort sekund, tänka ”yeah right” och sedan sätta tillbaka den i hyllan.

Linda Kante