Starcrash

• Speltid (min): 92
  • Tagline: The ultimate inter-galactic adventure

"Star Wars" är en hysteri som jag aldrig riktigt förstått mig på. George Lucas är en kompetent kille, men jag har alltid tyckt att "THX 1138" är hans mest lyckade framtidsvision, kanske för att dystopi ligger mig närmare om hjärtat. Ibland blir lite för mycket tjo och tjim på Han Solo & Co, för att sedan övergå till renodlad såpopera. Det är balansen jag stör mig på. Någon sådan existerar inte i "Starcrash", där gäller enbart hundraprocentiga galenskaper, lite som "Det våras för rymden", men utan glimten i ögat och bakomliggande viljan att göra en komisk film. Men det är däri jag ser charmen, för Luigi Cozzi är en regissör som tar sig själv på för stort allvar, men på helt rätt sätt.

Smugglarduon Akton och Stella Star blir skickade ut i rymden på uppdrag att finna kejsarens son och förgöra den ondskefulle Greve Zarth Arn! Och allt till tonerna av den flerfaldigt Oscarsbelönade kompositören John Barry. Musiken är emellanåt riktigt bra, och det är svårt att inte dra på smilbanden när högtalarna kallar till tårar medan duken fylls av läderklädd David Hasselhoff som viftar med lasersvärd.

"Starcrash" är science fiction-filmen som Gud glömde. Gjord i kölvattnet av den italienska rip-offkulturen, där det var en business i sig att exploatera och tjäna pengar på andras succér. Filmer som "Rambo" och "Alien" blev omgjorda i fåniga italienska versioner, och här har då Luigi Cozzi försökt göra en spaghettivariant av "Star Wars".

Det här är en film som bjuder på många skratt, och ifall det inte vore för ett utdraget slut som visar hur nöjda teamet var med sina specialeffekter, så hade "Starcrash" helt klart legat på toppen bland de mest underhållande filmerna jag någonsin sett. Det här är ett måste för dig som gillar kultfilm!

Sebastian Lindvall