• Svensk titel: Material Girls
  • Originaltitel: Material Girls
  • Speltid (min): 97
  • Release (Bio): 2006-08-18
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-06-20
  • Tagline: Det är inte långt från jetset till fattiglapp

Ava och Tanzie är arvtagerskor till Marchettaföretaget, världens mest framgångsrika kosmetika företag. Oskiljaktiga lever de livet som det ska levas; lyx, partaj, vänner och kläder. Ava är förlovad med en snygg skådespelare och Tanzie ska börja på college. Trots det kretsar livet förstås mest runt fester och shopping hos dessa systrar, som är otroligt bortskämda men samtidigt så sympatiska att det är svårt att tycka illa om dem.
Men så kommer katastrofen – faderns produkter anklagas för att orsaka hudsjukdomar och företaget hotas av konkurs. Plötsligt blir korten spärrade, huset brinner ner och vännerna sviker. Men systrarna ger sig inte utan kamp. Tillsammans med sitt snälla hembiträde Inez (Maria Conchita Alonso) och två beundrare börjar de kämpa för att återupprätta företaget.
Historien är inspirerad av Paris Hiltons liv. Manusförfattarna har försökt efterlikna filmen Clueless från nittitalet, där Alicia Silverstone spelade en stenrik advokatdotter i Beverly Hills. Material Girls är också en drift med rika tonåringar, men där Clueless ofta var hysteriskt rolig är Material Girls småtråkig. Jag skrattade åt ett skämt, resten föll platt till marken. Hilary och Hayle Duff, som spelar systrarna Marchetta, gör sitt bästa men de är inga stora skådespelartalanger och i jämförelse med Alicia Silverstone är de ganska platta. Men de har förstås inte heller fått något intressant manus.
Filmen får ändå en trea. Det är som sagt en sympatisk film som man ler välmenande åt. Systrarna är rätt gulliga under allt sminket, filmens moral är gammaldags god (man får inte direkt känslan av att filmskaparna tillhör Bush stödtrupper) och hembiträdet Inez, som har mer allvarliga problem än systrarna, har en betydande roll i filmen. Man blir engagerad i karaktärerna och får lust att träffa dem. Det vimlar av snygga kläder och fräna bilar, och flickornas pojkvänner ser rätt bra ut. Angelica Huston gör en rolig biroll som systrarnas konkurrent. Det är en småtråkig film- men trevlig. Det är också möjligt att skämten är roligare för en yngre publik. Extramaterialet är tunt – bara en trailer. Nog hade man väntat sig ett mer uförligt och lyxigt extramaterial från ”Material Girls”.

Eleni Schmidt