Return, The

• Svensk titel: Return, The
  • Originaltitel: The Return
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-07-18
  • Tagline: This November, fear comes home.

Sarah Michelle Gellar gjorde succé på tv som vampyrdräparen Buffy. Visserligen har hon spelat Scooby Doos kompis, men annars har den efterföljande filmkarriären präglats av roller i skräckfilmer: ”Scream 2”, ”Jag vet vad du gjorde förra sommaren” och ”The Grudge” för att nämna några. I ”The Return”, som förresten är en lam och intetsägande filmtitel, är Gellar inne på liknande territorium, fast en aning mer mystiskt sådant.

Gellar spelar Joanna Mills. En duktig försäljare som har en rastlös själ. Hon får konstiga syner som har något med hennes barndom att göra. Vad var det som hände för 14 år sedan som förändrade Joanna? Under en resa i tjänsten passar huvudpersonen på att hälsa på farsgubben Ed Mills (Shepard) och en festsugen väninna hemma i Texas. Snart blir synerna alltmer intensiva och läskiga. Hon ser en kvinna hon aldrig har träffat och en röd bar som hon aldrig satt sin fot i. Den farmägande främlingen Terry Stahl räddar Joanna ur en knivig situation och ser ut att vara nyckeln till mysteriet. Mer ska man nog inte avslöja för att bevara filmens upplösning.

”The Return” är en övernaturlig och upprepande thriller som håller en på sträckbänken in i det sista. Saker och ting nystas upp sakta men säkert. Man känner av huvudpersonens obehag, men man blir inte klok på vad som ligger bakom. Är det spöken eller hjärnspöken som är i farten? Filmens ton är lågmäld, grådaskig och oroväckande. Spänningen byggs upp av skuggor, av en återkommande låt som Joanna hör och av att filmmakarna visar ganska lite av hotet. Upplösningen, eller kopplingen i det här fallet, är smart, och man räknar inte ut den i första taget. Slutet är öppet och inte det minsta Hollywood-tillgjort. Det här är helt klart en av Sarah Michelle Gellars bättre filmer.